Recensie: La Casa de Papel – Het Spel

Casa de Papel Spel

Heb je altijd al een overval willen plegen met miljarden euro’s als buit? Dit is je kans! Pak je rode overall erbij en zet je Dalí-masker op, want je bent geselecteerd om mee te doen aan de inbraak van de eeuw in La Casa de Papel – Het Spel !

In dit bloedstollende bordspel vol met verwijzingen naar de populaire Netflix hitserie maak je deel uit van een bende inbrekers die de Koninklijke Munt van Spanje heeft ingenomen. Je hebt als doel het drukken van zo veel mogelijk geld (2,4 miljard euro!). Dit spel zit boordevol bluf en geheime identiteiten in de setting van de fenomenale serie, en is een aanrader voor iedere liefhebber van La Casa de Papel (Money Heist in Engels).

Speel als jouw favoriete personage uit de serie! Neem de rol aan van de briljante Professor en wees de politie te slim af met jouw waanzinnige intellect. Trek de stoute schoenen aan van de gedreven inspecteur Raquel Murillo en ontmasker de overvallers. Of speel als een van de vele andere karakters!

Casa de Papel Spel

Bluffen, gelddrukken en geheime identiteiten

In dit waanzinnige, compleet nieuwe blufspel gaan twee teams met elkaar de strijd aan. Gemaskerde overvallers voeren het plan uit van de vernuftige Professor en proberen in 5 rondes een groot geldbedrag in bankbiljetten te drukken. Maar de gijzelaars verzetten zich en proberen met hulp van Raquel de drukpers te saboteren. Tijdens het spel doen alle spelers zich voor als de bankovervallers, maar sommige zijn dus in werkelijkheid saboteurs die het geldbedrag van de overvallers proberen te verlagen. Wie kun je vertrouwen?

Leeftijd: vanaf 14 jaar

Aantal spelers: 4-8 spelers

Speelduur: 15 minuten

Aan het begin van iedere ronde wordt een groepsleider aangewezen. Iedere speler kiest uit 5 actiekaarten en legt er één blind op tafel. De groepsleider mag kiezen welke kaarten naar de drukpers worden gestuurd. Niet alle kaarten worden gekozen, sommige vallen af zonder te worden bekeken. De spelers proberen de groepsleider te overtuigen om hun kaart te kiezen. Er zijn geldkaarten, waarmee de buit van de overvallers wordt vergroot. Maar een gijzelaar wil juist dat zijn sabotagekaart wordt gekozen, om het geldbedrag te verlagen.

In deze spannende fase van het spel wordt dus veel gebluft, omdat iedereen zich voordoet als overvaller. Aan het einde van iedere ronde worden de gekozen kaarten blind geschud en bij de pot opgeteld. Daarna mogen de spelers hun verdenkingen overleggen – wie is wie? – en wordt er een nieuwe groepsleider gekozen. De spelers zullen hun strategie iedere ronde moeten veranderen, omdat ze immers niet weten bij welk team de volgende groepsleider hoort.

Casa de Papel Spel

Raquel en El Professor

Naast de vele basiskarakters zijn er twee spéciale personagekaarten: Raquel en de Professor. Zij hebben unieke acties om in te zetten. Voor het einde van de tweede ronde doet iedereen zijn ogen en oren dicht. Politie-inspecteur Raquel mag dan één van de gekozen kaarten verwisselen met een eigen kaart, om hopelijk de buit van de overvallers te verlagen. Tijdens de vierde ronde is de Professor aan zet. Hij mag meer kennis vergaren, en een personagekaart van iemand naar zijn keuze bekijken.

Na de vijfde ronde is het spel afgelopen, wanneer alle spelers hun actiekaarten hebben gespeeld. Als de buit lager is dan het doel, hebben Raquel en de gijzelaars gewonnen. Als de buit hoger is, winnen de Professor en de overvallers. Tot slot komt hét moment waar iedereen op heeft gewacht: de ontrafeling van de identiteiten van alle spelers. Raquel maakt zichzelf bekend en wijst een speler aan van wie zij denkt dat hij de Professor is. Als Raquel de juiste persoon aanwijst, arresteert zij de Professor en gaat er 500 euro van de buit af. Dat geeft Raquel een laatste troef om de pot te verlagen en wellicht op het nippertje te winnen.

Casa de Papel Spel

Een spel vol spanning en sensatie

Deze zenuwslopende hersenkraker is voor iedere liefhebber van La Casa de Papel een must have! Het spel zit boordevol verwijzingen naar de serie. Zo zijn er verschillende herkenbare personages om te spelen. Ook net zoals in de serie is het doel van de spelers het drukken van zo veel mogelijk geld, waardoor je je tijdens het spelen als een echte Dalí-overvaller voelt. Verder komt de functie van groepsleider (in de serie de functie van Berlijn) in het spel terug. En de belangrijke rollen van Raquel en de Professor vormen net als in de serie de sleutel tot de spectaculaire ontknoping.

Naast dat La Casa de Papel – Het Spel veel op de serie lijkt, is het bovendien waanzinnig leuk om te spelen. Het is vergelijkbaar met spellen als De Weerwolven van Wakkerdam en Maffiosi, waarin je ook saboteurs moet ontdekken. Tijdens het spelen voel je je als een waar onderdeel van de Netflix show. Vooral als Raquel of de Professor krijg je het extra spannend, omdat je ervoor moet zorgen dat niemand jouw rol in het spel door heeft.

Casa de Papel Spel

Het bordspel is leuk en dynamisch. En omdat het snel voorbij is, kun je gemakkelijk meerdere potjes achter elkaar spelen. De kaarten en het speelbord zijn verder van goed en kwalitatief materiaal. De moeilijkheidsgraad van het spel ligt wat hoog, maar dat maakt het wel uitdagend. Bij het minimum van 4 personen is het spel echter minder spannend dan met een grotere groep, omdat je dan op minder mensen hoeft te letten. Tot slot is het in principe speelbaar voor mensen die de serie niet hebben gezien, maar voor hen zijn de personagekaarten niet herkenbaar.

La Casa de Papel – Het Spel is een aanrader voor onder de kerstboom van iedere liefhebber van de Netflix hitserie La Casa de Papel! Het is dynamisch en bloedstollend, je voelt je als een waar onderdeel van de Dalí-overval uit de serie. Het is een uitdagende hersenkraker, en een leuke manier om te ontdekken wie van je vrienden of familieleden het beste kan liegen.

Trailer van La Casa de Papel Seizoen 4:

Geschreven door: Julian Fillekers