Netflix Kijktip: El Dia Menos Pensado

El Dia Menos Pensado

Ben je een echte sportliefhebber en op zoek naar een serie die je waarschijnlijk nog niet hebt gezien? Dan is El Dia Menos Pensado echt wat voor jou! De Spaanse wielerploeg Movistar is het middelpunt van de documentaireserie. Met onder andere wielrenners als Nairo Quintana en routinier Alejandro Valverde krijg je een uniek inkijkje bij een van de sterkste wielerploegen van dat moment. De concurrentie is moordend en vurige discussies zijn aan de orde van de dag bij de temperamentvolle toppers.

In de serie zie je hoe Teammanager Eusebio Unzué met veel bombarie de renners aanwijzingen geeft vanuit de ploegwagen, hoe talenten en ervaren rotten het met elkaar aan de stok krijgen en met name de ongekende puinhoop die Unzué creëert. Op het moment dat Movistar gevolgd wordt beschikken ze over een uiterst sterke ploeg met veel talent en ervaring. Doordat de renners het onderling en in de koers niet altijd met elkaar kunnen vinden – en dat is een understatement – blijven de echte hoofdprijzen tegen verwachting uit voor de Spaanse wielerploeg.



Wat de documentaire zo goed maakt is het feit dat je als kijker af en toe liever had gehad dat de camera uit staat, omdat de spanning zo scherp en voelbaar is dat je er zelf last van hebt. De afleveringen duren niet lang en als je de smaak te pakken hebt kijk je de serie in een ruk uit. Dat kan ook makkelijk, want door het hoge tempo raak je geen moment verveeld.

Om een beetje een beeld te geven van de karakters van de renners ligt ik er twee uit: Nairo Quintana en Marc Soler. Quintana is een stugge Colombiaan die vooral goed is in de bergen. Een lach zul je niet vaak waarnemen bij de kleine klimgeit. Ook in discussies grossiert hij niet als een van oproerkraaiers. Dan Marc Soler. De drie jaar jongere Spanjaard is vaker aanwezig bij opstootjes. Zo rijdt hij bijvoorbeeld aan kop van de koers waarna hij wordt teruggeroepen door de ploegleiding: hij moet zijn kopman gaan helpen die moeite heeft zijn concurrentie bij te houden. Met veel misbaar laat Soler zich afzakken om zijn kopman te gaan helpen, waardoor hij zelf de kans op een etappezege laat varen. Dat was vast gezellig bij het avondeten.

De serie is absoluut geen reclame voor Team Movistar en zijn renners. Dat maakt het des te leuker om te kijken. Waar je bij andere documentaireseries nog wel eens naar een veredeld reclamespotje zit te kijken is dat hier absoluut niet aan de orde, integendeel. De serie is zeker het kijken waard. De emotie, spanning en de absolute afgunst van sommige renners is goed in beeld gebracht en laat je af en toe ongemakkelijk wegkruipen achter een kussen. Om wat meer van de context te begrijpen is het wel handig als je enige basiskennis hebt van de wielersport. Toch zou ik de serie ook aanraden aan mensen die niks met sport hebben, omdat de emoties van de renners en de ploegleiding vaak al genoeg zeggen.

Auteur: Hidde Looijestijn
Beeld: Netflix


© Alles over Series

Lees ook