Blu-ray recensie: Vikings seizoen 6 deel 1

Vikings seizoen 6

Voor Vikings-fans is het zesde seizoen bitterzoet. Natuurlijk hebben we hier reikhalzend naar uitgekeken, maar het vormt ook het laatste seizoen van deze topserie. Nu het eerste deel van Vikings seizoen 6 op DVD en Blu-ray is verschenen, namen wij deze onder de loep!

In seizoen vijf zag Ivar zijn dromen van heerschappij, romantiek en goddelijkheid om hem heen instorten. Verslagen door zijn broers, verraden door zijn vrouw Freydis, werd de tiran gedwongen zichzelf te vermommen als een boer en zichzelf uit het Kattegat te smokkelen achter in een koopmanskar. Bjorn was nu de nieuwe koning.

Vikings

Een neerslachtige Ivar baant zich een weg over de Silk Road. Als ze het Kievse Rus betreden, worden Ivar en zijn lijfwacht Vigrid gevangen genomen door krijgers van de Kievse prins Oleg van Novgorod. Nadat hij Vigrid heeft ondervraagd en gemarteld, leert Oleg het volledige verhaal van Ivan. Hij raakt gefascineerd door de verbannen koning. Ze hebben veel gemeen: beiden hebben een pathologische honger naar macht, beiden werden verraden door vrouwen en reageerden met moord. Maar Ivar beseft vooral hoe nuttig een verbintenis zou kunnen zijn als het tijd is om het voorouderlijk land van de Rus te heroveren. En Ivar vraagt ​​zich op zijn beurt af hoe deze gekke prins nuttig zou kunnen zijn voor zijn eigen ambities. In Kattegat wordt White Hair en de overgebleven aanhangers van Ivar verbannen door de nieuwe koning Bjorn.

Ivar en Oleg gaan samen op pad naar Novogrod om Olegs broer Askold te ontmoeten. Oleg wil zijn neef Igor terughalen, die erfgenaam is van de troon. Ivar krijgt te zien hoe ver Igor gaat in het realiseren van zijn ambities en dat hij een familiemoord daarbij niet uit de weg gaat. En sluw als Ivar is, ziet hij hierin ook een kans voor hemzelf. Maar natuurlijk ontstaan er tussen de twee ook spanningen. Wanneer Ivar ontdekt dat Oleg een leger aan het opzetten is om Scandinavië te plunderen en te veroveren, beschuldigt Ivar hem ervan hem te gebruiken als een marionet. En daarmee slaan ze een heel andere weg in.

Vikings

Toen Ragnar in seizoen 4 uit de serie vertrok, was het even zoeken naar een nieuwe balans. Hij was immers het hoofdpersonage van Vikings. Maar door de ontwikkelingen die zijn opgebouwd in het vijfde seizoen tussen de personages, is dit zesde seizoen weer op een sterk niveau. Misschien is het niet meer wat het was in de eerste seizoenen, maar dat is ook niet erg. De personages zijn sterk en de ontwikkelingen spannend. Uiteraard gaat alles gepaard met een flinke dosis geweld zoals je inmiddels gewend bent van de serie.

Toen de serie net uitkwam, werd het gezien als het arme broertje van Game of Thrones. Maar nu we in het zesde en laatste seizoen zijn beland, kunnen we stellen dat de vergelijkingen al snel ophouden. De serie wist een eigen identiteit en sfeer neer te zetten zonder het immense budget van een serie als GOT. In Vikings seizoen 6 is het misschien een beetje voorspelbaar dat Ivar iemand tegen het lijf moet lopen om een verbond mee te sluiten om kans te maken op het koningschap. Maar het is allemaal zeer vermakelijk gedaan. Laten we voor de fans hopen dat ze de afsluiter beter weten neer te zetten dan GOT. En daarna niet getreurd. Vikings: Valhalla vormt een spinoff van Vikings, die door Netflix zal worden gemaakt. Het tweede deel van seizoen 6 vormt misschien het einde van deze serie, maar niet het einde van de wereld die maker Michael Hirst hiermee heeft gecreëerd.

Vikings seizoen 6 deel 1 is nu verkrijgbaar op DVD en Blu-ray!