Recensie: The Plot Against America

serie The Plot Against America

Philip Roths roman The Plot Against America is eindelijk verfilmd en wel door serie grootmeester David Simon. En hoewel het zich in een andere tijd afspeelt, is het toch heel actueel. Wij namen de DVD van de serie The Plot Against America voor je onder de loep!

Philip Roth, een auteur bekroond met een Pulitzer én Booker Prize is zelf een kind van tweede generatie Joods-Amerikaanse ouders. Voor zijn boeken leunt hij dan ook vaak op de Joodse identiteit en de politieke cultuur in zijn geboorteland. Feiten en fictie lopen vloeiend in elkaar over. Zo ook in The Plot Against America. Het is 1940. In Europa woedt de oorlog hevig. Maar Amerika is zich nog niet van plan zich er echt mee te bemoeien (dit zijn immers de dagen voor Pearl Harbour). Er zijn veel Amerikanen die het niet zien zitten om zich te gaan bemoeien met een Europese oorlog. Aangezien de verkiezingen voor de deur staan, wordt dit een belangrijk discussiepunt.
serie The Plot Against America

De Republikeinen hebben Charles Lindbergh naar voren geschoven om het op te nemen tegen de zittende president Franklin D. Roosevelt. Lindbergh is in de ogen van de Amerikanen een ware held. In 1927 is de eerste piloot die solo een trans-Atlantische vlucht van New York naar Parijs maakt. Daarmee wordt hij in een klap de bekendste en populairste man van Amerika. Maar hij heeft ook wat antisemitische ideeen. Hij neemt als standpunt in dat Amerika zich buiten de oorlog moet houden. Amerikaanse joden die aandringen op Amerikaanse deelname aan de oorlog ziet hij als egoïsten. Het wakkert het antisemitisme in de VS aan.

serie The Plot Against America

In de serie The Plot Against America volgen we een Joodse familie in deze tijd. Vader Herman (Morgan Spector) doorziet kandidaat-president Lindbergh al in een vroeg stadium. Hij vindt het vreselijk dat niemand ziet dat ze hier te maken hebben met een fascist. Oudste broer Sandy (Caleb Malis) is juist idolaat van Lindbergh. En moeder Bess (Zoe Kazan) heeft al snel door welke kant het opgaat. Zij wil vluchten naar Canada maar dat ziet Herman niet zitten.

serie The Plot Against America

In het boek zag je de gebeurtenissen veelal door de ogen van Philip maar voor de serie wordt het breder getrokken. Er worden ook meer personages uitgediept voor meerdere plots. Zoals Evelyn de zus van Beth, gespeeld door Winona Ryder, vers van haar rol in Stranger Things. Evelyn krijgt een relatie met een rabbi, een rol van de altijd geweldige John Turturro.

David Simon die eerder al verantwoordelijk voor o.a. The Wire, Treme en The Deuce weet de juiste snaar te raken met zijn verfilming van het boek. Hoewel sommige dingen net even anders zijn, is hij trouw gebleven aan het bronmateriaal. Ook weet hij het gevoel dat Roth zo goed wist over te brengen in literaire vorm, te vertalen naar het scherm. Het resultaat is een prachtige, urgente serie, die bij je inslaat als een bom. Want menig land heeft wel een rechtse populist die de onvrede van de mensen weet te voeden met haat en vooroordelen.

Simon neemt zijn tijd om de personages te introduceren maar naarmate de serie vordert, zit er steeds meer spanning in. Het is echt een serie waar je telkens door wil kijken, zelfs als het je een naar gevoel geeft. The Plot Against America houdt je als kijker een spiegel voor. Het mag zich dan in een andere tijd afspelen, het is juist eng hoe actueel en van deze tijd de stemming is die je in de serie ziet.

De serie The Plot Against America is nu verkrijgbaar op DVD.

Beeld: HBO