Blu-ray recensie: The Crown seizoen 3

The Crown seizoen 3

Na twee succesvolle en meeslepende seizoenen van The Crown maakt de serie een tijdsprong. En daarmee hebben ze ook gekozen voor een geheel nieuwe cast. Maar hoe pakt dat uit? Wij namen de blu-ray van The Crown seizoen 3 onder de loep.

In seizoen 3 volgen we het leven van koningin Elizabeth II in de periode tussen 1964 en 1977. We zien onder meer hoe de ontwikkelingen in de Engelse maatschappij het leven van de royals er niet makkelijker op maakt. Er komen bijvoorbeeld steeds meer geluiden om de monarchie af te schaffen. Ze zouden niet meer van de tijd zijn en geen feeling hebben met het volk. In seizoen 3 probeert Elizabeth samen met haar familie om te laten zien dat ze onmisbaar zijn en evengoed een gewone familie zijn. Om dit te tonen laten ze een documentaire maken over hun leven. Maar hierin is juist te zien hoe anders ze leven.

The Crown seizoen 3

We volgen in dit nieuwe seizoen ook de jonge Prins Charles en Prinses Anne, de twee oudste kinderen van Elizabeth en Philip. Charles raakt voor het eerst echt verliefd op Camilla Shand, iets waar de familie niet al te blij mee is. Zij wordt namelijk niet gezien als een geschikte partij voor een toekomstige koning. Verder zien we ook hoe het huwelijk van Tony en Prinses Margaret onder steeds meer druk komt te staan door affaires en wederzijdse frustraties.

The Crown seizoen 3

Waar in de eerste seizoenen veel focus lag op het huwelijk van Elizabeth en Philip is dat naar de achtergrond geschoven. Het gaat nu meer om de andere personages en die shift is goed. Want wat zijn die interessant! Helena Bonham-Carter is heerlijk als de verwende party prinses. En het is ook reuze interessant om de romance tussen Charles en Camilla te zien beginnen, wetende wat we nu weten. Een mooie aflevering gaat over Prinses Alice, de moeder van Philip die door omstandigheden ineens bij de familie komt wonen. Het is dat het op echte feiten is gebaseerd, anders zou het verhaal van dit personage totaal ongeloofwaardig zijn. Door de scènes tussen Alice en Philip krijg je ook meer inzicht in zijn gevoelsleven, iets dat hij meestal met een flinke dosis cynisme weet te verbergen.

The Crown seizoen 3

Eerlijk is eerlijk, de wisseling van de cast is even wennen. Olivia Colman is een geweldige actrice maar toch is die casting niet helemaal zo goed gelukt als die van Claire Foy als de jongere Elizabeth. Philip, Anne en Charles daarentegen zijn geweldig gecast. En Helena Bonham-Carter steelt de show in elke scène waar ze in zit. Het derde seizoen is wederom van een zeldzaam hoog niveau. De aankleding, de verhaallijnen, de acteurs… alles is een feest om naar te kijken. Als je eenmaal begint met kijken, is het moeilijk om te stoppen. Seizoen 4 staat inmiddels alweer op Netflix dus de release daarvan op DVD en Blu-ray zal ook niet lang op zich laten wachten. En dat is maar goed ook, want het einde van dit seizoen smaakt direct naar meer!

The Crown seizoen 3 is nu verkrijgbaar op blu-ray!