Blu-ray recensie Batwoman seizoen 1

Batwoman met Ruby Rose

Na het succes van Arrow en Gotham werd een paar jaar terug een nieuwe superheldenserie aangekondigd namelijk Batwoman met Ruby Rose. Maar na een seizoen werd bekend gemaakt dat Rose haar cape aan de wilgen zou hangen en vervangen ging worden. Hierdoor zijn wij natuurlijk extra benieuwd naar dit seizoen en hoe Rose was als Batwoman. Is het goed dat ze is vervangen of jammer? Wij namen de blu-ray van seizoen 1 onder de loep.

In de pilot maken we kennis met Kate Kane (gespeeld door Ruby Rose), het nichtje van Bruce Wayne. Zij heeft een behoorlijke bagage. Als jong kind verloor ze namelijk haar moeder en tweelingzus. Kate’s vader beschermt met de Crows Gotham nu dat Batman de stad heeft verlaten. Kate wil aansluiten bij de Crows en traint hiervoor. Als haar ex- vriendin wordt gekidnapt krijgt Kate geen hulp van haar vader. Kate ziet geen andere weg dan de techniek van haar verdwenen neef Bruce te gebruiken. Per ongeluk komt ze achter zijn geheime identiteit en gebruikt ze zijn techniek om haar ex op te sporen.

Pas na een flinke opbouw omarmt Kate haar Batwoman personage. Deze opbouw is goed gedaan en zorgt ervoor dat je langzaam in het verhaal komt en ook geen voorkennis nodig hebt.  Het betekent wel dat je als kijker een beetje geduld nodig hebt voor de vaart erin komt. Wat sowieso bijzonder is aan deze Batwoman is dat het de eerste serie is met een openlijk homoseksueel personage. Kate is openlijk lesbisch en werd om die reden van de militaire opleiding geschopt. Het maakt de serie erg van deze tijd en een mooie aanvulling voor de superheldenseries die er al zijn.

Rose lijkt dan ook de perfecte keuze voor de casting. Zij is namelijk openlijk gender fluid en lesbisch, en heeft het hier vaak over in interviews. Voor haar vormde de rol van Batwoman een grote stap in haar carrière. Na jaren als model en MTV VJ in Australië had zij de overstap naar de acteerwereld met succes gemaakt met haar rol in Orange is the New Black. Hoewel ze hierdoor erg bekend werd, had ze met Batwoman haar eerste dragende rol te pakken waarbij een grote productie om haar heen is gebouwd. In de eerste helft van het seizoen is haar acteerwerk soms wat houterig en ongeloofwaardig. Ook is het feminisme dat erin is verwerkt soms een beetje OTT. Maar de serie verbetert aanzienlijk in de tweede helft van het seizoen. Ook krijgt de serie naarmate het seizoen vordert steeds meer een eigen look. Het is dus een seizoen waarin je merkt dat de serie een beetje zoekend is naar een identiteit maar er zit zeker een stijgende lijn in.

Batwoman met Ruby Rose

Batwoman met Ruby Rose heeft dus zijn positieve en negatieve kanten. Dat Rose er nu mee kapt, naar eigen zeggen omdat het fysiek een zware rol was, is jammer voor de serie. Die begint immers net op gang te komen. Het is ook iets vreemds in tv-land dat een acteur zo uit de serie stapt na een seizoen. Maar het biedt voor Batwoman eigenlijk ook weer nieuwe kansen om met andere acteurs de positieve elementen door te zetten in het tweede seizoen.

Batwoman seizoen 1 is nu verkrijgbaar op DVD en blu-ray.