Blu-ray recensie: Watchmen

serie Watchmen

Een verfilming van de 12- delige graphic novelreeks Watchmen van Dave Gibbons en Alan Moore is niet eenvoudig vanwege het ingewikkelde en diepgaande bronmateriaal. Na een redelijke film in 2009 waagde nu Damon Lindehof zich aan deze materie voor een serie. Wij namen de blu-ray van de serie Watchmen seizoen 1 onder de loep!

Agent Charlie Sutton wordt tijdens een routinecontrole neergeschoten door een lid van de Seventh Kavalry. Dit is een groep racistische blanken die voor veel geweld en oproer zorgen. De politie onder leiding van Judd Crawford gaat de strijd aan met de Seventh Kavalry. Agenten Angela Abar/Sister Night en Wade Tillman/Looking Glass moeten ervoor gaan zorgen dat de Seventh Kavalry definitief wordt ontmanteld. Zij doen dat met bedekte gezichten om niet herkend te worden. Bekijk hieronder de trailer.

Damon Lindelof geeft met zijn serie Watchmen een heel eigen draai aan de beroemde graphic novels van Moore en Gibbons. Lindehof heeft wel ervaring met het maken van series met ingewikkelde en gelaagde plots door zijn werk aan Lost en The Leftovers. Hij heeft de serie op toegankelijke wijze verfilmd waardoor het leuk is voor zowel de trouwe fans als kijkers die geen voorkennis hebben. Er zijn genoeg personages en links naar de novels maar er worden ook nieuwe personages geïntroduceerd zoals Angela Abar/Sister Night. De ontwikkelingen spelen zich nu dik dertig jaar na de novels af.

De indrukwekkende cast wordt geleid door Regina King, die vorig jaar een Oscar voor beste vrouwelijke bijrol voor haar vertolking in If Beale Street Could Talk. Zij speelt de rol van Angela Abar/Sister Night. Tim Blake Nelson speelt een andere grote rol als Wade Tillman/Looking Glass. Verder zijn ook Jeremy Irons en Don Johnson in de serie te zien naast Yahya Abdul-Mateen II die je misschien nog kent als Cadillac in The Get Down.

serie Watchmen

Bijzonder is hoe waargebeurde feiten zoals de rellen in Tulsa en de Vietnam Oorlog door fictieve gebeurtenissen uit het Watchmen-universum heen verweven zitten. Daarnaast voelt de serie heel actueel omdat thema’s als racisme en rellen een belangrijk onderdeel vormen van de serie. Ondanks het feit dat de serie zich in een heel ander universum afspeelt voelt het heel echt en relevant. Hiermee is het heel anders dan andere superheldenseries en zet het je als kijker echt aan het denken. De timing van Lindelof om deze serie te maken, had dus niet beter gekund.

De serie Watchmen begint meteen goed al vraag je je wel af hoe alles met elkaar te maken heeft. De manier waarop alles op elkaar aan begint te sluiten en wordt uitgewerkt is werkelijk meesterlijk gedaan. De laatste drie afleveringen zit je werkelijk op het puntje van je stoel. Smaakt het naar meer? Absoluut! Maar de vraag is wel of ze het niveau van dit seizoen zouden weten te behalen.

Watchmen is nu verkrijgbaar op DVD en Blu-ray.