DVD Recensie: Chicago Fire seizoen 9

In Chicago Fire wordt het leven van de brandweerlieden en paramedici werkzaam bij het 25th Bataljon van het Chicago Fire Department gevolgd. Inmiddels is er weer een nieuw seizoen van deze spannende serie op DVD. Lees hier onze recensie van Chicago Fire seizoen 9.

Chicago Fire eindigde seizoen 8 niet bepaald spannend. Dat is nieuw, want meestal zit je bij de finale op het puntje van je stoel en is het wachten geblazen om te zien wie de cliffhanger wel of niet overleefd hebben als het nieuwe seizoen van start gaat. Maar door COVID-19 zijn er minder afleveringen gemaakt voor seizoen 8. In plaats van de gewoonlijke 23 afleveringen, stopte het na 20. Seizoen 9 heeft er nog minder in de aanbieding. We krijgen er nu maar 16, maar de makers weten het gemis van de afleveringen wel goed te maken door 16 hele goede af te leveren.

Qua spanning zien we weer van alles voorbij komen. Van vastzitten in een lift in een brandend gebouw tot ongelukken waar ze de slachtoffers moeten helpen. Uiteraard speelt er ook weer van alles tussen het team zelf. In het vorige seizoen hebben we afscheid genomen van Emily Foster. Maar in de eerste aflevering komt er een nieuw personage bij in de vorm van Gianna Mackey. Zij kent Cruz nog van vroeger en dat zorgt voor nogal wat spanningen.

Chicago Fire 9

Gianna maakt meerdere heftige dingen mee en lijkt een centrale rol te hebben, als ze ineens na een aantal afleveringen verdwijnt. Het is zo abrupt dat je je als kijker afvraagt of deze exit niet fake is en ze terugkeert, zoals Bret dat ook deed aan het begin van seizoen 8. Maar het plotselinge vertrek schijnt te komen door persoonlijke omstandigheden van de actrice die haar speelt. Wellicht keert ze in de toekomst nog terug. Het personage van Violet Mikami keert terug om de leegte te vullen.

Het kan niemand zijn ontgaan dat de wereld er nu anders uitziet dan in seizoen 1. Chicago Fire gaat COVID-19 niet uit de weg maar maakt het niet een centrale verhaallijn. Het is iets dat bij het leven hoort in dit seizoen, net zoals alle kijkers ermee te maken krijgen. Het is goed dat ze dit hebben toegevoegd omdat het bijdraagt aan het gevoel van realiteit. Het weglaten zou vreemd zijn geweest.

Chicago Fire 9

Waar het vorige seizoen een cliffhanger miste, maakt die van seizoen 9 dat goed. Wat een spannende aflevering is No Survivors, je wil meteen doorkijken.Een beetje een teleurstelling is het ontbreken van een cross-over aflevering. Reden hiervoor zal zijn dat alle producties extra maatregelen namen vanwege COVID en meerdere producties die samenkomen ook zorgt voor meer risico. Dit zorgt er ook voor dat je de extra’s op de DVD mist. Normaal zat daar namelijk sowieso dan de cross-over aflevering bij zodat je deze in zijn geheel kon kijken. Hopelijk is er volgend seizoen wel weer de mogelijkheid om een cross-over te doen.

Chicago Fire 9

Het seizoen is dus een beetje korter maar Dick Wolf & co weten wel weer te leveren. Het zit vol spanning, drama en hier en daar ook de bekende humor. De roulatie van sommige personages is jammer maar de vervangingen zijn prima. Voor de fans is er ook goed nieuws: niet alleen komt er een seizoen 10 waarin we te weten komen hoe de cliffhanger afloopt, maar er komt ook een seizoen 11 en 12.

Chicago Fire seizoen 9 is nu beschikbaar op DVD!

Beeld: NBC