Blu-ray recensie Gotham seizoen 5

laatste seizoen van Gotham

Het einde voor Gotham was al langer in zicht door de tegenvallende kijkcijfers in Amerika. Maar gelukkig voor de fans werd besloten om deze serie toch af te sluiten met een vijfde seizoen. Dit is nu op Blu-ray verschenen en Alles over Series nam het laatste seizoen van Gotham natuurlijk onder de loep!

In het laatste seizoen van Gotham beginnen we waar we na seizoen vier gebleven waren. Criminelen hebben de volledige controle over Gotham gekregen. Gotham staat aan de rand van de totale afgrond. Onder meer The Penguin, The Riddler,  Scarecrow en Poison Ivy houden flink huis in de stad. Commissaris Gordon en co nemen vluchtelingen op in het politiedistrict terwijl Bruce een handje meehelpt om de criminelen aan te pakken. Ondertussen ligt Selina in het ziekenhuis. Bruce denkt haar door en door te kennen maar Alfred probeert hem te waarschuwen voor haar. Dit zorgt voor een tweestrijd binnen Bruce. Terwijl hij uitvogelt wat hij voelt, zet hij alles op alles om de orde in Gotham te herstellen.

Een verschil met eerdere seizoenen is het aantal afleveringen. Waren dit er eerder 22, zijn het er nu 12. Maar dat komt de serie eigenlijk wel ten goede. Zaten er eerder nog wel eens afleveringen tussen die vullertjes vormden, gaat het in seizoen 5 allemaal lekker vlot. De makers hebben ook goed ingezien dat het beste van de serie de slechteriken waren en hier meer focus op gelegd. Vooral The Penguin en The Riddler zijn weer steengoed neergezet.

laatste seizoen van Gotham

De grote vraag was altijd: krijgen we uiteindelijk Batman te zien? En het vijfde seizoen zorgt er zeker voor dat deze wens in vervulling gaat. Het antwoord hierop is dus ja. Dat is niet bepaald een spoiler omdat er al bekend was dat dit zou komen. En de manier waarop is ook zeker goed gedaan, al zullen we daar verder niks over verklappen. Dat moet je zelf gaan zien.

In de laatste aflevering zit een behoorlijke tijdsprong. Alleen zijn er dan ook ineens een paar andere acteurs die in beeld komen. Zo zien we David Mazouz als Bruce Wayne en Lili Simmons als Selina Kyle/Catwoman. Dat heeft wel iets vreemds. Wellicht dat er plannen waren om een Batman- serie te maken?

laatste seizoen van Gotham

Gotham seizoen 5 is een waardige afsluiter van deze serie. Juist het feit dat het wat korter is, komt de serie ten goede. En om het aan te vullen, bevat de blu-ray wat leuke extra’s. Zoals het Gotham panel op Comic Con in 2018 en een aantal scenes die geknipt waren. Gotham was een serie die wel eens up en down ging maar gelukkig eindigt het gelukkig met een high.