DVD recensie: ‘Designated Survivor’ seizoen 1

Designated Survivor seizoen 1

Kiefer Sutherland- fans hebben even moeten wachten na 24 voor hij weer met echt iets kwam. Natuurlijk, 24 kreeg af en toe een special of een kort bonusseizoen en de acteur was even te zien in de serie Touch, maar dit was toch niet echt veel soeps in vergelijking met zijn hoogtijdagen als Jack Bauer. Met Designated Survivor is Jack Kiefer eindelijk weer echt terug met een spannende serie, die steeds leuker wordt naarmate je meer afleveringen kijkt.

Minister van Huisvesting Tom Kirkman wordt op een dag door de president aangewezen als designated survivor tijdens de State of the Union. Hij moet het stokje van hem overnemen in het geval dat de president en al zijn opvolgers tijdens een freak accident de pijp uit gaan. Dat betekent dat Tom niet aanwezig mag zijn in het Capitool als de rest daar bezig is de president de ene na de andere staande ovatie te geven. Eigenlijk is het een sneer: van alle mensen die ze zouden kunnen kiezen, kunnen ze hem het beste missen bij dit belangrijke event.

Maar wat denk je: een freak incident vindt inderdaad plaats. Het Capitool wordt opgeblazen en van de een op de andere dag is Tom president. Dat betekent dat zijn vrouw en twee kids hun intrek moeten nemen in het Witte Huis. Ondertussen loopt het onderzoek naar de daders van deze terroristische aanslag. FBI- agent Hannah Wells merkt al snel dat er een luchtje zit aan de aanslag en gaat op onderzoek uit.

Designated Survivor weet je van de eerste aflevering in het verhaal te zuigen, waardoor je door wil kijken. Een DVD- box als deze kijk je dus zo weg. Is het allemaal geweldig geacteerd en geschreven? Nee, het is zeker niet van het niveau The West Wing en alle Witte Huis- zaken blijven wat oppervlakkiger. Is het even spannend als 24? Nee, ook dat is niet het geval. Het realisme van de ontknopingen is soms ver te zoeken, nog veel verder dan in de hoogtijdagen van Jack Bauer en Kim voor de tiende keer werd ontvoerd.

Maar toch wil je doorkijken. Dus wat is het geheim van de serie? De reden dat het zo goed werkt, is de goede casting. Het ensemble dat is gekozen heeft echte chemie, waardoor je al snel om de personages gaat geven. Je wil dat Tom het goed doet als president en dat zijn kinderen aarden in hun nieuwe rol. Je kan je inleven in het personage Emily die ineens in het Witte Huis komt te werken en de bijbehorende verantwoordelijkheid moet zien te dragen. We volgen haar romance met Aaron, die ook aast op het Chief of Staff baantje. Verder is een leuke rol weggelegd voor Seth, die ineens perschef wordt en moet uitvogelen hoe hij met de pers om moet gaan. En daarnaast is de verhaallijn rond het politieonderzoek ook best spannend. De rol van Hannah Wells zal sommigen irriteren, maar aan de andere kant heb je wel iemand nodig die achter de zaken aan blijft gaan om op te lossen wie er achter het complot zit.

De DVD bevat nog een paar leuke extra’s, zoals de complete eerste speech van Tom Kirkman en een tour rond de set. Seizoen 1 smaakt meteen al naar meer en dat is mooi, want een seizoen 2 is al bezig en het succes van de serie belooft ook daar weer vervolgen op. Designated Survivor is echt een serie met een hoog verslavingsgehalte. Zelfs als je de eerst aflevering maar mwah vond, zal je merken dat je toch de tweede gaat kijken om voor je het weet er helemaal in te zitten.

Designated Survivor seizoen 1 is nu verkrijgbaar op DVD en Blu-ray!

Met dank aan: Entertainment One
Beeld: Entertainment One, ABC/Ben Mark Holzberg