Lumière Series recensie: Bäckström

serie Bäckström

Met Bäckström is er een nieuwe Zweedse detectiveserie toegevoegd aan het aanbod van Lumière Series. Deze is gebaseerd op de boeken van schrijver en professor in de criminologie Leif GW Persson, dus dat klinkt al veelbelovend. Wij namen de serie Bäckström onder de loep!

De Zweedse celebrity detective Evert Bäckström pocht maar wat graag dat hij 99% van zijn moordzaken heeft opgelost. Maar dan meldt een 10-jarig jongetje zich met een menselijke schedel. Hij heeft de schedel gevonden op het onbewoonde eiland Ofärdsön en er prijken kogelgaten in – de kogels kon hij helaas niet vinden, vertelt het jongetje. Bäckström gaat ermee aan de slag om de zaak op te lossen en stuit op een bijzonder moeilijk mysterie.

De serie Bäckström begint nogal matig. Door de grote inbreng van de buurjongen voelt dit seizoen, zeker in het begin, soms aan als een jeugdserie. Dat komt mede door de soms wat kinderachtige humor bij de introductie van een aantal karakters. Het zorgt ervoor dat je als kijker bijna afhaakt. Het scenario doet ook wat rommelig aan en sommige dingen zijn nogal ongeloofwaardig. Zo vertelt het jongetje zelf dat hij denkt dat het om de schedel van een volwassene gaat. Zo zijn er meer van dat soort dingen.

serie Bäckström

Maar na de derde aflevering word je als kijker beloond als je door bent blijven kijken. Dan herpakt de serie zich volledig en wordt dit wederom een staaltje sterke en spannende Zweedse misdaadtelevisie dat je echt niet mag missen. Vooral de humor is goed in deze serie. Die is een beetje grof en moet je wel tegen kunnen, maar het maakt de serie wel anders dan andere detectives.

Acteur Kjell Bergqvist speelt de titelrol en weet deze sterk in te vullen. Eerder zag je deze acteur al schitteren in de serie Springvloed. “Bäckström is een corrupte man zonder scrupules die geen moer geeft om wat anderen denken, zelfs niet zijn bazen,” vertelde de acteur over zijn rol. “Hij is een vreselijke vriend en collega. Hij is lui en glipt vaak weg om op café te gaan en veel te veel te eten en drinken. Hij is slim, ongenaakbaar en onmisbaar voor de mensheid, dat denkt hijzelf toch. Hij heeft dus echt een volledig verkeerd zelfbeeld.”

Al met al is de serie dus zeker de moeite waard en kan het zich meten aan andere goede Scandinavische series. Het is alleen echt jammer van het flauwe begin, dat heel anders aanvoelt dan de latere afleveringen. Hopelijk zorgen de makers ervoor dat volgende seizoenen vanaf de eerste aflevering weten te raken.

Bäckström is nu verkrijgbaar via Lumière Series.

Geschreven door: Gaby vd Veen