Lumière Series recensie: Deliver Us

Deliver Us

Lumière Series brengt wel vaker spannende series uit. Met Deliver Us houden ze je weer op het puntje van je stoel. Deze achtdelige psychologische thriller gaat over vijf mensen in een Deens stadje die uit wanhoop besluiten het recht in eigen hand te nemen. Wij namen deze superspannende serie onder de loep.

Alles draait in Deliver Us om Mike (gespeeld door Morten  Lee Andersen). Hij is gedragsgestoorde  jongvolwassen  man, die Aksel de zoon van de plaatselijke huisarts Peter Dahl opzettelijk heeft aangereden om hem te vermoorden. In de eerste aflevering zie je het het verdriet en de rouw van vader Peter die het verlies nauwelijks kan verdragen evenals het onrecht wat hem is aangedaan.

Deliver Us

Na een rechtszaak wordt Mike vrij gesproken van de aanklacht tot moord. Dat komt omdat de vriend van Mike die ook in de auto zat, niet durft te getuigen. Peter besluit vervolgens het recht in eigen hand te nemen. Hij is het zat en smeedt een complot  met andere mensen om samen Mike te vermoorden. Iedereen is het met hem eens dat ze van Mike af moeten, maar de vraag is hoe ze dit gaan doen en wat ze hiervoor zullen bedenken. Het wordt vervolgens een hele strijd om dat plan uit te voeren. Er komen allerlei hindernissen op het pad die dit moeilijk maken. Het wordt extra moeilijk omdat het een kleine gemeenschap is en iedereen elkaar kent in dit dorp. En het treiteren van Mike gaat ondertussen gewoon door.

De onmacht rond het verdriet en de woede zie je in elke aflevering terugkomen. De manier waarop dit in beeld wordt gebracht raakt je iedere keer weer. De spanning rond het uitvoeren van het plan wordt ook goed opgevoerd. De manier waarop deze serie de rauwe werkelijkheid weergeeft van het onrecht dat ze is aangedaan, is ontzettend indrukwekkend. Hoe doen die Denen dat toch om je er als kijker zo bij te betrekken dat je er helemaal in deze belevingswereld wordt meegesleept.

Deliver Us

Er zitten in de serie ook best wat gruwelijke en schokkende momenten. Intimidatie en machtsmisbruik komen er veelvuldig in voor. Opvallend is hoe zorgvuldig de rollen van de serie zijn gecast. Elke acteur is werkelijk top en het is prachtig om te zien hoe ze deze deze rollen hebben neergezet. Vooral Lene Maria Christensen als Bibi blinkt hierin uit. Er zitten ook best wat bekende gezichten in. Zo wordt de plaatselijke huisarts Peter Dahl gespeeld door Claus Riis Østergaard, die we kennen uit Norskov.

Machteloosheid, verdriet en wraak vormen de drie belangrijkste ingrediënten van dit sterke drama. Het is een serie die het kijken meer dan waard is. Zo goed, dat je het daarna eigenlijk meteen een tweede keer wil kijken.

Deliver Us is nu verkrijgbaar via Lumière Series.

Geschreven door: Gaby vd Veen