DVD Recensie: Stargirl seizoen 1

Stargirl seizoen 1

Met Stargirl hebben we de zoveelste serie gebaseerd op een comic die onderdeel is van de Arrowverse. Is de koek een beetje op of weet deze serie toch te verrassen? Wij namen de DVD van Stargirl seizoen 1 onder de loep!

Tijdens de feestdagen wordt het hoofdkantoor van de Justice Society of America (JSA) aangevallen door de Injustice Society of America (ISA), die hun JSA- tegenhangers uitroeit. Als Pat Dugan, de sidekick van de superheld Starman, arriveert vindt hij zijn vriend stervende en helpt hem te ontsnappen. Starman zegt tegen Pat dat hij zijn Kosmische Staf moet beschermen totdat hij een waardige opvolger kan vinden om de Justice Society weer op te bouwen.

Stargirl seizoen 1

Vervolgens zijn we tien jaar verder. De moeder van tiener Courtney Whitmore is getrouwd met Pat. Het betekent dat Courtney moet verhuizen naar een klein plaatsje met haar moeder, broer en nieuwe stiefvader. Ze moet ook naar een nieuwe school. Uiteraard zint dit de tiener niet want het is niet makkelijk om opnieuw te beginnen. En dan stuit ze per toeval in de kelder op de Kosmische Staf.

Per ongeluk vernielt ze hiermee de auto van de jock van de school, Henry King jr. Als ze later thuiskomt en met Pat praat, geeft hij toe dat hij betrokken is bij de JSA, waardoor Courtney gelooft dat Starman haar echte vader was. Henry Jr. informeert zijn vader, Henry King Sr., over het incident, wat ertoe leidt dat hij zijn oude Brainwave-uniform aantrekt. Courtney wordt vervolgens aangevallen door Brainwave voordat Pat haar redt met een harnas.

Stargirl seizoen 1

Pat vraagt Courtney om Brainwave niet op te zoeken. Maar zij negeert dat advies en creëert een nieuw superheldenpak uit het oude pak van Starman. Stargirl is geboren! Het vormt het begin van een nieuwe reeks avonturen. Aangezien ISA nog niet verdwenen blijkt te zijn moet Courtney een nieuw team samenstellen. Gewapend met de Kosmische Staf van Starman blaast Courtney de legende van het legendarische superheldenteam nieuw leven in en inspireert ze een nieuwe generatie misdaadbestrijders.

Het leuke aan Stargirl is dat het een serie is met een jongere doelgroep. Er komen problemen aan bod die tieners zullen herkennen, zoals het verspreiden van een foto op school, erbij horen en meer van dat soort thema’s. Het is een superheldenserie in een fris, jong jasje en de acteurs zijn goed gecast. Een nadeel is dat het eerste seizoen maar bestaat uit 13 afleveringen waarin veel nieuwe personages worden geïntroduceerd. We krijgen van allemaal ook veel mee, zoals hun motivatie en wat hun achtergrond is. Dat zorgt ervoor dat de personages goed uit de verf komen, maar het zorgt er ook voor dat de actie wat moeilijker op gang komt.

Stargirl seizoen 1

Stargirl is dus zeker niet een superheldenserie die lijkt op andere series. Het is vooral interessant om te zien hoe een tweede seizoen zal worden ingevuld. In Stargirl seizoen 1 hebben we dan het stukje opbouw gehad qua nieuwe personages waardoor de serie zich echt op het plot en de actie kan richten. Een leuke aanvulling dus op het Arrowverse, die echt iets nieuws weet toe te voegen.