DVD Recensie: Reign seizoen 1

Reign

Een combinatie maken van Game of Thrones en Gossip Girl? Klinkt dat gek of juist fantastisch? De makers van de serie Reign hebben het mogelijk gemaakt en het resultaat is een topserie vol fantasy, meeslepende verhaallijnen en leuke acteurs.

De serie speelt zich af in een historische setting in 1557 . Mary Stuart, de tienerkoningin van Schotland, worstelt met haar tegenstrijdige gevoelens en probeert de juiste beslissingen te nemen in aanloop naar haar huwelijk met Francis, de toekomstige Koning van Frankrijk. Dit huwelijk zou een alliantie betekenen tussen Frankrijk en Schotland, iets dat ontzettend belangrijk is in deze tijd. Ondertussen liggen complotten, hartstochtelijke intriges en mysterieuze duistere krachten overal in het kasteel op de loer.

Naast de verhaallijnen rond Mary volg je ook de ontwikkelingen rond de andere personages aan het hof, zoals de familie van Francis en de vier beste vriendinnen van Mary, die ook haar hofdames zijn. Aan de ene kant spelen de zaken tussen de personages een grote rol (met Mary en Francis en hun beide ouders op de voorgrond) maar daarnaast zijn historische gebeurtenissen ook belangrijk. Net zoals in bijvoorbeeld The Tudors leer je door de serie een hoop over de geschiedenis, tussen de smeuïge verhaallijnen door. Het is alleen wel iets minder historisch accuraat dan the Tudors, simpelweg omdat de geschiedenis van Mary en Francis uit zichzelf niet zoveel explosiviteit bevatte als die van Henry met zijn zes echtgenoten, maar daar moet je je natuurlijk niet teveel mee bezighouden. Globaal kloppen de gebeurtenissen wel. Drama staat voorop, geschiedenis volgt op een belangrijke tweede plaats.

De cast vormt een mooi ensemble. Adelaide Kane (die je kent uit onder meer Teen Wolf) is top als Mary. Verder spelen ook Toby Regbo (uit Glorious 39) als Francis en Alan van Sprang (uit The Tudors) als koning Henry mee. Ook de kleinere rollen zijn leuk ingevuld.

Reign was niet voor niets de winnaar van een People’s Choice Award. Het is zonder twijfel dé nieuwe verrassende serie van dit moment, waarbij het allemaal fijne elementen samen weet te brengen, die het uniek en meeslepend maken. Het eerste seizoen is nu verkrijgbaar op DVD, dat niet alleen een leuke tip is voor jezelf maar ook om een vriendin cadeau te doen.