Lumière Series recensie: The Lawyer

serie The Lawyer

Ben je op zoek naar een nieuwe Zweeds-Deense thrillerserie om te bingen? Misschien is de serie The Lawyer (Advokaten) een leuke aanrader. Wij namen deze Lumière Series serie onder de loep.

The Lawyer draait om de jonge, uitzonderlijk veelbelovende advocaat Frank Nordling. Toen hij jong was, kwamen zijn adoptieouders om bij een bomaanslag. Daarna zijn hij en zijn zus Sara apart van elkaar opgegroeid. Aan het begin van The Lawyer merk je al dat er een stroeve verhouding is. Beiden hebben een trauma opgelopen door de bomaanslag maar bij Sara komt dit meer naar buiten door drugsgebruik en de neiging zich op elk spoor te storten. Maar ook Frank worstelt ermee. Zo heeft hij moeite met relaties en zijn er momenten dat hij de aanslag en het geluid ervan letterlijk herbeleeft.

serie The Lawyer

Maar dan komt er eindelijk een echt aanknopingspunt waarmee de kans bestaat om achter de waarheid van die aanslag te komen. Tot Franks afschuw is Waldman, één van de meest prominente klanten van het advocatenkantoor waar hij net is aangenomen en actieve spilfiguur in het criminele milieu, erbij betrokken. Om de dood van zijn ouders te wreken, infiltreert Frank de organisatie van Waldman en wordt hij zijn persoonlijke advocaat en vertrouwenspersoon. Om zijn naasten niet in gevaar te brengen, moet Frank een gevaarlijk dubbelspel spelen. Dit blijkt in de praktijk erg moeilijk.

The Lawyer is een Nordic Noir over wraak, vol morele uitdagingen en dramatische conflicten. Eigenlijk weet het je direct te grijpen door de personages in de eerste aflevering meteen uit te diepen. Het is ook geen moment saai want de ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Wat zeker bijdraagt aan de spanning is dat geen van de personages die je leert veilig zijn. Hierdoor zitten er een aantal shock- momenten in, waarbij personages onverwacht iets overkomt. Dat komt de serie ten goede en houdt de spanning erin.

serie The Lawyer

De serie The Lawyer speelt zich af in Mälmo, de stad in Zuid-Zweden met de hoogste misdaadcijfers, en in Kopenhagen. De twee steden zijn niet enkel verbonden door de brug die we allemaal zo goed kennen uit Bron/Broen, maar ook hun compatibele rechtssystemen zorgen dat advocaten over de landsgrenzen kunnen werken. Maar hoewel de serie een hoog binge-gehalte heeft, kan deze zich qua verhaal niet meten aan de toppers als Bron/Broen en The Killing. Daarvoor hebben de schrijvers teveel ongeloofwaardige elementen eraan toegevoegd. Zo is Waldman al snel een uberschurk. Zelfs als hij enorm verdriet meemaakt (we zullen dit niet verklappen) zorgt dit niet voor enige karakterontwikkeling. Tot aan de laatste aflevering toe blijft het een eendimensionaal personage. Toch mag dit het kijkplezier niet deren. En het einde smaakt stiekem meteen naar meer. Gelukkig kunnen we inmiddels bij Lumière Series genieten van het tweede seizoen van de serie.