DVD Recensie: ‘De Luizenmoeder’ seizoen 2

tweede seizoen van De Luizenmoeder

Het eerste seizoen van De Luizenmoeder was zo een succes dat een vervolg niet uit kon blijven. Maar heeft het tweede seizoen het hoge niveau van seizoen 1 weten te halen? Lees het in onze DVD recensie van het tweede seizoen van De Luizenmoeder.

Het eerste seizoen van De Luizenmoeder was een waar fenomeen. Het verbrak op de NPO kijkrecords en miljoenen kijkers zaten elke zondag op de bank om meer te zien rond het wel en wee van de school de Klimop. Het tweede seizoen begint meteen sterk. Directeur Anton heeft flink geïnvesteerd om meer scholieren naar de school te trekken. Hij gaat er namelijk voor zorgen dat de Klimop de veiligste school van de regio gaat worden. “Safety first,” lijkt meteen een nieuwe catchphrase van de serie te gaan worden. Verder komen er meteen allemaal herkenbare thema’s aan bod zoals Kinderboekenweek, de schoolfoto en alle stress die dat met zich meebrengt en een kerstdiner dat niet zo simpel is als er met alle allergieën en dieetwensen rekening gehouden moet worden.

DVD recensie De Luizenmoeder

Je kan zien dat de makers hebben geprobeerd niet teveel in herhaling te treden door toch telkens nieuwe verhaallijnen te introduceren. Waar in het eerste seizoen nog veel grappen waren over adoptie en het hebben van twee vaders, komen die niet meer voor. In plaats daarvan zijn het de misverstanden rond het nieuwe islamitische gezien op De Klimop die voor hilariteit zorgen. Natuurlijk gaat dan weer vooral om de manier waarop Anton te ver gaat in zijn politieke correctheid, die zorgt voor de tenenkrommende momenten waar je wel om moet lachen.

De Luizenmoeder

In het eerste seizoen leerden we de personages natuurlijk al kennen maar in dit seizoen wordt er dieper op ze ingegaan. Met name Anton laat zich van een emotionele kant zien en later ook Juf Helma. Dat zijn wel leuke elementen die opnieuw ervoor zorgen dat het wel anders is dan het eerste seizoen. Soms voelt het alleen wel wat gehaast. Omdat dit ook het laatste seizoen zou zijn, lijkt het alsof ze elk herkenbaar element erin hebben willen proppen. Schoolkamp, sponsorloop, elke aflevering heeft deze elementen naast de verhaallijnen. Maar het is niet storend.

tweede seizoen van De Luizenmoeder

Wie het eerste seizoen leuk vond, zal het tweede seizoen van De Luizenmoeder ook zeker waarderen. Qua humor is het niet zo sterk als het eerste seizoen, maar er zitten dit keer veel lagen in en de personages komen nog beter tot uiting. Jammer dat het hierbij blijft, maar ze stoppen hiermee wel op hun hoogtepunt. En daar is ook wat voor te zeggen.