DVD Recensie Law & Order SVU seizoen 21

Law and Order SVU seizoen 21

Law & Order SVU vierde op het Monte Carlo TV Festival al haar 20e verjaardag. Maar nu werd er met het nieuwe seizoen weer een mijlpaal bereikt: Law & Order: Special Victims Unit is de langstlopende , gescripte live action tv reeks allertijden. En het 21e seizoen smaakt alleen nog maar naar meer. Wij namen Law & Order SVU seizoen 21 voor jullie onder de loep.

Inmiddels commissaris Olivia Benson voert een eliteteam aan dat bestaat uit Sgt. Odafin “Fin” Tutuola, Det. Amanda Rollins en nieuwkomer Agente Katriona “Kat” Azar Tamin. Bij de zaken werken ze nauw samen met voormalige detective Dominick “Sonny” Carisi die nu assistent Officier van Justitie is. Het team onderzoekt cases van seksueel geweld, waarbij vaak zaken losjes op waargebeurde feiten worden gebaseerd. In de eerste aflevering zien bijvoorbeeld hoe de rijke mediagmagnaat Sir Tobias Moore (gespeeld door Ian McShane) ervan wordt beschuldigd om een jong meisje te hebben verkracht. Deze aflevering bevat veel details die zijn geleend van de Jeffrey Epstein- zaak. De derde aflevering gaat over een slachtoffer dat een verkrachting verzint. Deze aflevering leent veel van de zaak rond Empire- acteur Jussie Smollett. Hij zou een racistische aanval tegen hem in scène hebben gezet om meer salaris te krijgen. Deze afleveringen waren natuurlijk te verwachten en zijn leuk gedaan.

Law and Order SVU seizoen 21

Waar in vorige seizoenen iets teveel aandacht werd gegeven aan de thuissituaties van het team, is de balans in seizoen 21 weer hersteld. De nadruk ligt op de zaken, de slachtoffers en de spanning van het oplossen. De privézaken komen nog wel aan bod, maar het neemt niet meer zo een prominente plek in. Dat betekent niet dat we het team niet beter leren kennen. De kracht van SVU is immers de combinatie van de spannende verhaallijnen en de goed neergezette personages. Maar de extra diepgang die de personages krijgen komen dit keer niet van verslaafde familieleden die op bezoek komen, maar voort uit werkgerelateerde verhaallijnen. Zoals een zaak waarbij Fin een gezin wil helpen dat gevaar loopt, en in de problemen komt. Of een dubbele aflevering waarin Rollins wordt ontvoerd. Uiteraard blijft er een beetje spanning in de lucht tussen Carisi en Rollins. Ook al gaf de actrice zelf aan in een interview met ons tijdens het Monte Carlo TV Festival aan dat ze niet denkt dat deze personages iets met elkaar moeten krijgen, is hun chemie zo aanwezig dat je als kijker toch hoopt dat het ooit iets wordt. Ook dit seizoen heeft zijn momenten die daaraan bijdragen.

Law and Order SVU seizoen 21

De switch van Carisi naar assistent Officier van Justitie is ook geslaagd. We zien hoe hij het soms moeilijk vindt om zijn oude kijk als SVU- detective los te laten. Of hoe hij in de clinch komt met zijn ex-collega’s als hij een harde beslissing moet maken om een zaak niet te vervolgen wegens gebrek aan bewijs. Hij moet de zaken vanuit een andere hoek benaderen en vindt dat soms ook lastig. Het team verwelkomt dit seizoen twee nieuwe gezichten. Zo is er een nieuwe Deputy Chief Christian Garland, die het team een vorm van stabiliteit geeft met zijn sobere, eerlijke visie. Een aflevering waarbij zijn pastoor wordt beschuldigd van verkrachting geeft ook meer inzage in wie hij is. Nieuwe detective Kat zorgt juist voor een heel andere energie. Zij is heel gretig en wil soms net iets teveel hooi op haar vork nemen. Ook moet zij leren omgaan met de teleurstellingen die onderdeel vormen van het vak. We nemen dit seizoen helaas ook afscheid van een vertrouwd gezicht maar daar kunnen we beter niet teveel over loslaten om spoilers te voorkomen.

Law and Order SVU seizoen 21

Law & Order SVU seizoen 21 is een heerlijk seizoen. Er zitten ouderwets spannende afleveringen tussen en de nieuwe gezichten van het team vormen een echte aanwinst. Het is nu uitkijken naar seizoen 22 waar Elliott Stabler als gastrol in terug zal keren. Deze crossover aflevering zal een springplank vormen voor een spin-off serie voortvloeien genaamd Law & Order: Organized Crime. Voor de fans van het eerste uur is dit natuurlijk geweldig nieuws. Seizoen 21 laat zien dat de terugkeer van Stabler (iets dat de fans al tien jaar willen) niet nodig is. Maar leuk is het natuurlijk wel.

Law & Order SVU seizoen 21 is nu verkrijgbaar op DVD.