DVD Boxset recensie: Outlander seizoen 1-5

serie Outlander

Een van de meest succesvolle historische series is Outlander, waarin we de liefdesperikelen volgen van Claire Randall door verschillende tijden heen. Nu er meerdere seizoenen van zijn verschenen, is de serie Outlander er eentje met een uiterst hoog binge-gehalte. Wij namen de boxset met seizoen 1-5 onder de loep!

In Outlander maken we kennis met Claire Randall, een gelukkig getrouwde verpleegster die in 1945 na de oorlog weer wordt herenigd met haar man Frank. Ze reizen af richting de Schotse Hooglanden voor een laatste vakantie voor hun gewone leven weer opgepakt wordt. Daar wordt ze op mysterieuze wijze naar het verleden getransporteerd. Ze komt terecht in het jaar 1743. Voor Claire kan bevatten wat haar is overkomen wordt ze in het nauw gedreven door de kwaadaardige Kapitein Jonathan ‘Black Jack’ Randall. Maar gelukkig voor Claire zijn er een paar Schotse Hooglanders in de buurt die haar te hulp schieten. De Schotten besluiten haar mee te nemen naar Kasteel Leoch en Claire maakt zich goed van dienst in het gezelschap door haar indrukwekkende medische kennis. Ze weet onder meer het leven te redden van de knappe Highlander Jamie Fraser. Uit noodzaak trouwt ze met hem maar er ontstaat al snel een gepassioneerde affaire. Maar dit is voor Claire erg moeilijk omdat zij zich letterlijk tussen twee werelden en twee liefdes bevindt.

Outlander

In het tweede seizoen maakt de serie een uitstapje naar Parijs. Jamie wil echter terugkeren naar Culloden om mee te vechten met zijn clansleden. Hij verwacht daar in het gevecht te zullen sterven. Dus haalt hij Claire over om terug te reizen naar de twintigste eeuw. Dat doet ze, zwanger en wel van Jamie. In de twintigste eeuw ziet ze Frank weer en ze vertelt hem over haar tijdreizen. Samen voeden ze het kind van Jamie op maar twintig jaar later als Frank dood is, komt Claire erachter dat Jamie helemaal niet gesneuveld is bij Culloden en wil ze weer terug gaan in de tijd. Beden proberen los van elkaar een nieuw leven op te bouwen. Maar ze worden gekweld door de herinnering aan elkaar en de liefde die ze nog voelen. Wanneer Claire erin slaagt weer terug te reizen naar Jamie, komt ze erachter dat Jamie inmiddels getrouwd is. Maar omdat zij weer terug is, wordt dat huwelijk als ongeldig ontbonden.

serie Outlander

In het vierde seizoen proberen Claire en Jamie een thuis te maken in het koloniale Amerika. De Frasers vestigen zich in North Carolina maar er is op dat moment een keerpunt gaande in de geschiedenis: het hoogtepunt van de Amerikaanse revolutie. De beruchte piraat en smokkelaar Stephen Bonnet komt op het pad van de Frasiers. Dit heeft een noodlottige wending voor ze in petto, die te maken heeft met hun dochter Brianna (maar het zou een spoiler zijn om daar meer over te vertellen). Haar leven volgen we hier in de jaren zeventig waar zij een relatie begint met Roger. Maar als zij erachter komt hoe haar ouders dood zullen gaan, reist zij terug in de tijd en weet Roger mee te gaan. In het laatste seizoen moeten de Frasers alles op alles zetten om het leven dat ze hebben opgebouwd te beschermen.

serie Outlander

Outlander is gebaseerd op een serie boeken van schrijfster Diana Gabaldon. In de eerste seizoenen ligt de focus op Claire en Jamie, daarna nemen de andere personages van de serie een prominentere plek in. In het vijfde seizoen is het weer Claire en Jamie’s verhaal dat de boventoon voert. Het is een serie die niet alleen mooi is om te zien vanwege de prachtige landschappen, weelderige aankleding en indrukwekkende vechtscènes maar die in tegenstelling tot veel andere series steeds dieper op de personages ingaat. De chemie tussen acteur Sam Heughan en actrice Caitriona Balfe spat vanaf het begin van het scherm, en ook in seizoen 5 is deze nog steeds net zo sterk aanwezig. Hetzelfde geldt voor Sophie Skelton en Richard Rankon, die het prachtige liefdesverhaal van Brianna en Roger op gevoelige wijze weten te vertolken.

Outlander

Wie de hoes van de boxset van Outlander ziet, denkt meteen aan een romantische serie in een mooie omgeving. Dat is het ook, maar het bevat ook veel donkere aspecten. Geweld tegen vrouwen is een van de rode draden door de serie heen. Het speelt zich natuurlijk af in een andere tijd dus dit geweld is accuraat en hoort erbij. Maar soms is het wel erg bruut wat er gebeurt en er zitten wel heel veel bijna verkrachtingen of verkrachtingen in de serie. Het is dus zeker geen serie die geschikt is voor een jonger publiek! Daarnaast zitten er heel veel erotische scènes in, maar geef de makers eens ongelijk met zulke mooie acteurs in de hoofdrollen. Sam Heughan is door deze serie een waar idool geworden voor vrouwen (en mannen) vanwege zijn imposante fysieke verschijning.

Outlander is een serie die onverwacht blijft verrassen. Het weet telkens een nieuwe richting op te gaan, schuwt niet om moeilijke thema’s hard in beeld te brengen (zoals het verliezen van een kindje en seksueel geweld) en weet je van seizoen 1 tot het einde van seizoen 5 op het puntje van je stoel te houden en mee te slepen in de wereld van de personages en de werelden waarin (of waartussen) zij zich bevinden. Aangezien er nog meer boeken zijn en een zesde seizoen is aangekondigd, kunnen we gelukkig nog even blijven genieten van deze serie. Want het einde van deze boxset, smaakt eigenlijk direct naar meer!

De Outlander boxset seizoenen 1-5 is nu verkrijgbaar.