Review van Netflix- serie ‘Altered Carbon’

review van Altered Carbon

De verwachtingen van de cyberpunk serie Altered Carbon zijn even hoog als de futuristische wolkenkrabbers die erin voorkomen. Dus keken wij de eerste drie afleveringen om deze complexe sci-fi serie onder de loep te nemen voor deze review van Altered Carbon.

Eerst moet je weten dat de mensen in deze dystopische wereld door middel van een dataschijf, oftewel een ‘stack’, eeuwig kunnen blijven leven. In deze schijf wordt het bewustzijn van de persoon opgeslagen. Het lichaam is niet meer dan een omhulsel, waardoor de mensen zich regelmatig begeven in een stevige knokpartij. Je kan dus heel veel bloed en geweld verwachten in deze serie.

We volgen het verhaal van de antiheld Takeshi Kovacs. Hij is een voormalige rebellensoldaat die eeuwen geleden in flarden werd geschoten, maar van de rijke Laurens Bancroft een nieuwe kans krijgt. Kovacs krijgt een nieuw lichaam en de opdracht een moordenaar te vinden. Bancroft wil weten wie hem heeft vermoord. Bancroft loopt natuurlijk nog altijd springlevend rond, maar kan zich niets herinneren van de moord. Omdat hij zo veel geld heeft, beschikt hij niet alleen over één stack, maar wordt zijn digitale zelf elke 48 uur voorzien van een back-up. Hij leeft inmiddels al meer dan 300 jaar, met alle megalomane wanen van dien.

Seks, geweld, moord en bedrog – Altered Carbon wordt vergeleken met Game Thrones, maar waar Game of Thrones fantasy clichés vermijdt, houdt Altered Carbon zich veilig aan het sci-fi genre. Hierdoor zal het voornamelijk een nichepubliek aanspreken en wordt het waarschijnlijk niet de hitserie die Netflix op hoopt. Maar de wereld van Altered Carbon is wel interessant. Het werpt vraagstukken op over onder anderen de dood, technologie, religie en identiteit.

Altered Carbon

De serie komt langzaam op gang. In de eerste drie afleveringen worden de maatschappelijke thema’s nog niet echt nader onderzocht. Het is bijvoorbeeld niet aan Kovacs af te lezen hoe het is om als Aziaat geboren te zijn, en dan ineens het uiterlijk te hebben van een ‘all-American male’. Je maakt in de eerste afleveringen voornamelijk kennis met de wereld van Altered Carbon en vergaapt je aan de imposante panorama’s en drukke straten met neonreclame en vliegende voertuigen.

Het concept heeft heel veel potentie, maar de eerste drie afleveringen zijn nog redelijk oppervlakkig. Als je van sci-fi houdt is het zeker het kijken waard, maar anders kan het vermoeiend zijn om je in te zetten in de pseudowetenschap en verschillende tijdlijnen. Het is duidelijk dat Netflix er veel geld in heeft gestopt en dat zie je terug in de prachtige sets, aankleding en special effects. Nu nog zien of de kijkcijfers goed genoeg zijn voor een tweede seizoen, of dat het net als Marco Polo moet stoppen vanwege te hoge productiekosten.

Geschreven door: Rosa Boland
Beeld: Netflix