DVD Recensie: Life seizoen 1

Life seizoen 1

In de Britse dramaserie Life zoeken of krijgen de personages die we volgen een nieuwe wending in hun leven. Nu deze op DVD is verschenen, namen wij Life seizoen 1 onder de loep.

In Life volgen we de bewoners van een groot pand in een buitenwijk in Manchester. Ze kennen elkaar van gezicht, soms ook van naam, maar hun levens verlopen gescheiden van elkaar. Toch brengt het lot ze samen over de loop van de zes afleveringen van Life seizoen 1.

We maken kennis met Gail Reynolds (Alison Steadman). Zij is druk bezig met de voorbereidingen van haar zeventigste verjaardag als ze een oude bekende tegen komt. Een gesprek met haar doet haar beseffen dat ze over de loop van de jaren zichzelf een beetje kwijt is geraakt. Ze ziet ook ineens in dat haar huwelijk met Henry (Peter Davison) helemaal niet is zoals het hoort te zijn. Het is een gewoonte geworden om haar met kleine grapjes te bespotten en niet naar haar te luisteren. Gail pakt haar koffers in maar dan komt Henry met nieuws, waardoor zij haar plannen weer on hold zet.

Life seizoen 1

Hannah Taylor (Melissa Johns) is hoogzwanger van Andy (Calvin Demba), het product van een one night stand. Zij heeft nu een relatie met Liam (Joshua James). Hij wil graag dat Andy uit beeld verdwijnt zodat hij een vader voor het kind kan zijn. Maar als de baby wordt geboren, beseft Andy dat hij wel onderdeel wil vormen van haar leven. En het is duidelijk dat er nog steeds chemie is tussen Hannah en Andy.

Universiteitsdocent David (Adrian Lester) ontmoet Saira (Saira Choudhry) en er is meteen een klik. Maar David is net weduwnaar geworden en wil voorlopig geen relatie beginnen. Als Saira een student van hem blijkt te zijn, wordt het nog moeilijker om haar te ontwijken. Tot slot volgen we Belle Stone die onverwacht voor haar nichtje Maya moet zorgen als die nergens terecht kan.

Life seizoen 1

Life is een serie die mooi opbouwt. Je krijgt langzaam kleine beetjes informatie te weten over de personages en wat hun achtergrond is. Alle personages zijn zoekende naar een nieuw begin maar het oude leven staat ze in de weg. De serie laat zien dat zelfs als mensen van buitenaf denken dat iemand het perfect voor elkaar heeft, er achter gesloten deuren van alles kan spelen. Ook is het mooi hoe de serie probeert om volledige personages neer te zetten. Zo heeft Hannah een handicap maar wordt dit niet aangedikt maar evenmin uit de weg gegaan. Dit hoort er voor haar immers bij in haar leven.

Life seizoen 1

Geschreven door Mike Bartlett speelt deze serie zich af in hetzelfde universum als Doctor Foster, de serie die hij eerder schreef en die overladen werd met prijzen. Er is zelfs een soort van crossover personage, maar dat weet je alleen als je Doctor Foster ook hebt gekeken. Het is zeker geen must om daar achtergrondinformatie over te weten. Life is een heerlijke wegkijkserie, die je aan het denken zet en entertaint. Het acteerwerk is van hoge kwaliteit en het raakt je, zonder dat het ooit te sentimenteel wordt. Een echte aanrader voor liefhebbers van Britse dramaseries. Deze is misschien niet zo bekend als Bartletts eerdere werken, maar zeker de moeite waard.