DVD Recensie: Supernatural seizoen 15

serie Supernatural

Het avontuur van de broertjes Winchester gaat tot een einde komen! Maar voordat het zover is, nemen Sam & Dean het in het laatste seizoen van de serie Supernatural nog op tegen iedereen die uit de hel is ontsnapt.

In de serie Supernatural jagen de broers Sam en Dean Winchester op monsters en andere bijzondere wezens. Ze worden bijgestaan door de engel Castiel, de half mens/half engel Jack Kline en de heks Rowena. In seizoen 14 wilde God dat Dean Jack zou doden. Toen hij dit deed, nam God wraak. Hij opende de poorten van de hel zodat alle wezens terug kunnen komen. En als laatste zagen we hoe Sam, Dean en Castiel omringd werden door zombies op een begraafplaats. Hier gaan we meteen verder, zodat de actie er direct goed inzit.

Supernatural seizoen 15

In dit laatste seizoen moeten de broers een manier vinden om de opening naar de hel te sluiten. En ze willen voorgoed afrekenen met God. Maar dat is natuurlijk niet zo makkelijk. Omdat de poorten van de hel geopend zijn, komen er ook weer oude vijanden terug. Maar het is ook een weerzien met oude vrienden. Wat dat betreft zit seizoen 15 vol met nostalgische momenten en geeft dit de kans om oude verhaallijnen goed af te sluiten waar dat nog nodig was. Het is ook een seizoen waarin afscheid centraal staat, van die oude personages en van vrienden die het niet tot het einde redden.

Ondanks de grote overkoepelende thema’s in dit seizoen, wijkt de serie niet af van het bekende format. In elke aflevering staat ook weer een kortere verhaallijn (en vijand) centraal, waardoor het lekker wegkijkt. In aflevering 19 staat dan de grote finale op het programma met de ‘eindbaas’ waar het als serie heen heeft gewerkt. Daarna is er nog een aflevering waarin de emotie centraal staat.

Supernatural heeft een indrukwekkende ‘run’ gehad voor een genreserie. Vijftien seizoenen is voor een dergelijke serie heel veel. Origineel was de bedoeling dat het na seizoen 5 zou eindigen. Daar zijn dus maar liefst 10 extra seizoenen achteraan geplakt. Voor de fans is het jammer dat de serie ophoudt. Want je kan zeker niet zeggen dat de koek op was. De serie bleef over de loop van de jaren sterk en een fan favourite. Maar de manier waarop de serie nu is afgerond, voelt als het juiste moment en is op mooie wijze gedaan. Alles wat je aan bod zou willen laten komen, passeert nog even de revue. De extra’s die erbij zitten, maken het feestje helemaal af. Het is misschien de laatste keer dat we in de ’67 Chevy Impala van de broers stappen, maar de manier waarop deze rit verloopt is mooi gedaan.

Seizoen 15 van de serie Supernatural is nu verkrijgbaar op DVD!