Blu-ray recensie: Lovecraft Country seizoen 1

De nieuwe serie Lovecraft Country laat zien dat echte horror het niet haalt bij de gruwelen van racisme. Een heel bijzondere serie dus en ontzettend actueel. Wij namen de blu-ray van Lovecraft Country seizoen 1 voor je onder de loep.

Allereerst is er een beetje achtergrond vereist om goed te begrijpen waar Lovecraft Country om draait. Lovecraft Country is gebaseerd op het werk van de horrorschrijver H.P. Lovecraft. Hoewel deze man geweldig kon schrijven, was hij ook behoorlijk racistisch. De nare dingen in zijn boeken worden veroorzaakt door veelal zwarte mensen of immigranten. Zelfs voor de tijd waarin hij leefde (hij overleed in 1937) gingen zijn ideeën best ver. Juist hierdoor worden de boeken van Lovecraft gezien als onverfilmbaar. Maar in Lovecraft Country wordt juist een groepje zwarte Amerikanen in het middelpunt van Lovecrafts wereld gezet. In een klap wordt het daarmee omgedraaid.

We volgen in de serie gaat Korea-veteraan Atticus Black (gespeeld door Jonathan Majors). Hij gaat op zoek naar zijn verdwenen vader, samen met zijn oom George (Courtney B. Vance) en vriendin Letti Lewis (Jurnee Smollett). Ze komen er al snel achter dat de verdwijning te maken heeft met een geheim gezelschap. Hun roadtrip is niet ongevaarlijk want onderweg komen ze talloze horrormonsters tegen. Maar omdat het zich in de jaren vijftig afspeelt, leven zij in de tijd van rassensegregatie. Het gewone leven zonder de monsters is hierdoor ook al levensgevaarlijk voor ze.

Juist de nare onderlaag van de tijd waarin de serie zich afspeelt zorgt voor de naarste momenten. In de eerste aflevering moeten ze in allerijl een diner verlaten en op de vlucht slaan voor een aantal moordlustige blanke mannen. Later worden ze bijna gelyncht door een racistische sheriff. Jordan Peele, de regisseur van films als Get Out en Us is een van de producenten van Lovecraft Country en dat zie je ook terug in de feel en natuurlijk het thema. Het feit dat wat je ziet nog niet zo lang geleden echt gebeurde, draagt bij aan de spanning die je door de hele serie heen voelt.

Lovecraft Country seizoen 1

Terwijl we alle horrorclichés achter elkaar te zien krijgen van spookhuizen, vampieren, afgehakte ledematen tot tovenaars, vormen deze vermakelijke pulp. Maar het racistische element is helemaal niet op clichématige wijze neergezet. Juist de combi van het vermakelijke enge, met de akelige horrorlaag van de echte realiteit maakt deze serie zo ontzettend goed. Daarnaast is de aankleding van de bovenste plank waardoor de serie je echt transporteert naar de jaren vijftig. Ook de rollen zijn over de hele linie goed ingevuld en de soundtrack is een fijne mix van oude klassiekers en nieuwe muziek.

Lovecraft Country seizoen 1

Wie op zoek is naar een nieuwe verslaving is bij Lovecraft Country aan het juiste adres. Deze serie is een echte aanrader voor horrorfans of liefhebbers van aparte series die je telkens weten te verrassen. Een bijzondere serie die het kijken waard is!

Lovecraft Country seizoen 1 is nu op DVD en Blu-ray verkrijgbaar.