Game recensie: Life is Strange

Life is Strange verscheen in 2015 in vijf losse episodes, maar nu zijn alle episodes beschikbaar in één uitgave op PS4, Xbox One en pc. Tijd om deze onder de loep te nemen!

In Life is Strange volg je Max Caulfield, een verlegen studente fotografie van 18 die erachter komt dat ze de tijd kan terugdraaien om haar beste vriendin Chloe Price te redden. Samen onderzoeken ze de mysterieuze verdwijning van medestudent Rachel Amber. Daarmee komen ze ook achter andere dingen, zoals de duistere kant van het stadje Arcadia Bay.

Max Caulfield is een interessant personage om te volgen. Ze is niet de populairste op school en vormt een buitenbeentje. Ze heeft duidelijk issues, maar welke dat zijn wordt niet gezegd. Juist het feit dat ze anders is, zorgt ervoor dat gamende meiden zich vast in haar zullen kunnen verplaatsen. Als Max last heeft van haar pestende medeleerlingen, zondert ze zich af door bijvoorbeeld muziek te luisteren. Het zorgt ervoor dat je als speler ook meer en meer investeert in dat personage, omdat zij degene is die je echt goed leert kennen.

Al snel blijkt het mogelijk om de tijd terug te draaien. Je mag telkens een keuze maken, en kan dan vervolgens de tijd terugdraaien om bijvoorbeeld het juiste antwoord te geven op een vraag, waarvan je het antwoord net hebt gehoord. Maar je keuzes zijn ook bepalend voor hoe het spel verder verloopt. Denk daarbij een beetje aan Heavy Rain, maar dan met een terugspoelknop als extra element. Je ziet wat er kan gebeuren met een antwoord of commando dat je doorvoert en kan hierdoor nog meer nadenken over wat de beste keuze zou zijn.

Na een episode kan je niet wachten om met de volgende te beginnen. Qua verhaal zit het dus goed in elkaar en alle vijf de episodes op een disc hebben, is eigenlijk een must. De gameplay en de graphics zijn ietsje minder mooi of handig dan de grote titels, maar het wordt nergens echt stroef (je moet gewoon wat dichter op objecten staan om te zorgen dat je keuze opties krijgt) en de graphics zijn misschien niet zo mooi als een film zoals we tegenwoordig gewend zijn, het bepaalt wel de sfeer en draagt daarmee bij aan het verhaal.

Iedereen die houdt van adventure games zal Life is Strange kunnen waarderen. Het heeft een hoog verslavingsgehalte, interessante personages en boeiende verhaallijnen. Zo mogen er meer games gemaakt worden.