MyLum recensie: The Investigation

The Investigation over de moord op Kim Wall

Ben je op zoek naar een meeslepende en indrukwekkende Scandinavische serie? Kijk dan The Investigation over de moord op Kim Wall. Zij was een journaliste die op mysterieuze wijze verdween. Het onderzoek naar haar verdwijning ontwikkelde zich vervolgens tot een ontzettend schokkende moordzaak, waar media van over heel de wereld over schreven. Wij namen de serie, die nu te zien is op MyLum, onder de loep!

Journaliste Kim Wall zou een interview doen op de duikboot van uitvinder Peter Madsen. Maar vervolgens zette zij geen voet meer aan wal. De politie gaat op onderzoek uit en pakt Madsen op. Wanneer hij zijn verhaal blijft veranderen, weten ze dat er iets niet klopt. Vervolgens spoelt Kims romp aan en moeten ze op zoek naar de rest van haar lichaam, en de waarheid rond haar dood zien te ontrafelen. We volgen in The Investigation het onderzoek naar de verdwijning van Kim Wall. Het is dus geen doorsnee thrillerserie maar vertelt een verhaal gebaseerd op ware feiten. Juist die realiteit maakt het al eng genoeg. Wat zich ontvouwt is zo een schokkend verhaal, dat je er rillingen van krijgt. Wat Kim Wall overkwam is zo gruwelijk, dat de makers het niet hoeven te laten zien. We volgen alleen het onderzoek, niet wat eraan vooraf ging en de rechtszaak.

We zien over de loop van de afleveringen hoe de duikers een onmogelijke missie moeten volbrengen in het vinden van het stoffelijke overschot van Kim. Het was niet makkelijk en dat komt heel goed naar voren in de serie maar met behulp van de Zweedse politie en hulphonden leidt het toch naar resultaat. Dat ze hiervoor de echte duikers en honden hebben gebruikt, geeft de serie een nog realistischer gevoel. Er zijn veel scènes waarin we de kolkende zee zien en net als de personages wachten op nieuws. Dit klinkt misschien saai, maar de manier waarop het in beeld is gebracht is juist heel boeiend. Wat je ook ziet is de betrokkenheid van de ouders van Kim. Zij zijn helemaal kapot van verdriet en willen toch medewerking geven aan het onderzoek van hun vermiste dochter. Hun scènes zijn heel rauw en emotioneel en raken je als kijker diep.

De serie zit vol bekende gezichten. Rechercheur Möller die het onderzoek leidt wordt gespeeld door Søren Malling die eerder speelde in Forbrydelsen en Borgen. Rolf Lassgård is te zien als de vader van Kim Wall, Pernilla August speelt haar moeder. Borgen en Game of Thrones– acteur Pilou Asbæk is te zien als Jakob Buch-Jepsen, de aanklager die continue druk zet op het onderzoek om te zorgen dat de dader ook daadwerkelijk berecht zal kunnen worden. De Deense maker Tobias Lindholm is ook niet de minste. Hij maakte eerder Jagten, Krigen en Kapringen.

The Investigation is een serie die je de ene verbazing na de andere brengt waardoor je deze absoluut in een ruk uit zal willen kijken. Als kijker wordt je er helemaal in gezogen. Ook na het zien. blijft het een serie die je bezighoudt; van de acteerprestaties tot de unieke sfeer. Wees niet verbaasd als je hem daarna gewoon weer wil kijken. Een topserie die zeker tot een van de beste van Scandinavische bodem behoort. En dat zegt wel wat gezien de toppers binnen dit genre!

Geschreven door: Gaby vd Veen
Beeld: MyLum