DVD Recensie: Mare of Easttown

Mare of Easttown

Een van de beste series van het afgelopen jaar is volgens ons zonder twijfel Mare of Easttown. In deze spannende en emotionele serie speelt Kate Winslet haar eerste grote rol in een serie. Wij namen de DVD hiervan (een echte aanrader ook als kado met de feestdagen) onder de loep.

SPOILER ALERT

We maken in Mare of Easttown in de eerste aflevering kennis met verschillende personages. Allereerst met Mare, een cynische politierechercheur waar prive van alles mee aan de hand is. Ze heeft een ex die bij haar om de hoek woont met wie zij de voogdij deelt van hun kleinzoon. Haar moeder Helen woont bij haar in evenals haar dochter Siobhan. Er is een meisje vermist geraakt waarvan de moeder druk blijft zetten bij het bureau. Mare probeert te helpen maar de zaak lijkt dood te zijn gelopen. We volgen in de eerste aflevering ook Erin McMenamin, een jonge tienermoeder die een date heeft. We zien dat ze veel mensen heeft die haar het leven moeilijk proberen te maken, zoals haar ex en zijn jaloerse vriendin. Aan het einde van de aflevering zien we dat Erin dood in een beekje liggen in het bos. Hoe is ze om het leven gekomen en wie heeft dit op zijn geweten? Het is aan Mare om dit op te lossen.

Mare of Easttown

In de tweede aflevering komt er versterking in de vorm van Detective Colin Zabel. Mare zit niet te wachten op zijn hulp en heet hem ijzig welkom. Maar met tijd ontstaat er toch een band tussen de twee. Als Mare grote fouten is het Zabel die haar te hulp schiet en bij de zaak betrokken houdt. Ze komen erachter dat steeds meer mensen reden hadden om Erin te willen vermoorden. En dat Erin een groot geheim had voor iedereen om haar heen.

Het mooie aan Mare of Easttown is dat je als kijker helemaal in het verhaal wordt gezogen. Je puzzelt met Mare mee en probeert erachter te komen wie de moordenaar zal moeten zijn. Daarnaast word je ook meegezogen in het leven van Mare. Je komt erachter dat ze veel heeft meegemaakt zoals de zelfmoord van haar zoon. Dit heeft haar huwelijk kapot gemaakt. Hij heeft nu een nieuwe partner, Mare laat niemand dichtbij genoeg komen om een relatie te beginnen. Daarvoor heeft ze naar eigen zeggen gewoonweg teveel bagage. Door haar enorme schuldgevoel rond de dood van haar zoon, heeft ze weinig oog voor haar dochter en doet ze er alles aan om de voogdij over haar kleinzoon te behouden.

Mare of Easttown

Easttown is een bestaand stadje in Pennsylvania, waar scenarioschrijver Brad Ingelsby opgroeide. Om de authenticiteit van de locatie te waarborgen, zijn alle opnamen in de nabijheid van Easttown gemaakt. Dat voel je terug in de sfeer, de manier waarop de mensen zijn neergezet, de problemen die worden aangekaart (zoals drugsgebruik) en je hoort het ook terug in het accent van Winslet, dat perfect aansluit op dat van de streek. De serie is een echte tour de force voor Winslet, maar de beste scènes zijn die ze heeft met Jean Smart, die de moeder van Mare speelt. Met Mare of Easttown heeft Winslet zonder twijfel een van de beste rollen van haar fantastische carrière te pakken. Een serie die je dit jaar gezien moet hebben en je lang bij zal blijven.

Mare of Easttown is nu verkrijgbaar op DVD of Blu-ray!