Recensie: Final Fantasy VII Remake

Final Fantasy VII Remake

Final Fantasy VII was een game die het RPG-genre opnieuw definieerde. Een remake maken die de fans tevreden zal stellen, is dus een behoorlijke opgave. Wij namen Final Fantasy VII Remake onder de loep om te kijken of het de verwachtingen waar weet te maken.

Wat Square-Enix voor de launch duidelijk maakte, is dat dit een remake betreft en niet een remaster. Het verschil is dat een remaster een bestaande game in moderne graphics en techniek vormgeeft terwijl een remake een nieuwe visie en interpretatie is op een oud verhaal. Hiermee geven ze zichzelf vrijspel om het verhaal op een andere manier in te vullen, en misschien zelfs een geheel nieuw verhaal te vertellen.

Final Fantasy VII Remake

In Final Fantasy VII Remake gaat de wereld gebukt onder de heerschappij van de Shinra Electric Power Company. Dit is een sinistere, monopolistische corporatie die de levenskracht van de aarde als Mako-energie verhandelt. In de uitgestrekte stad Midgar komt een anti-Shinra-organisatie die zichzelf Avalanche noemt in verzet. Cloud Strife, een voormalig lid van Shinra’s elitaire SOLDIER-eenheid, verleent als huursoldaat zijn diensten aan de groep, onbewust van de epische consequenties die dit voor hem zal hebben.

Deze game vormt het eerste deel van een reeks episodes. Hoeveel dat er zullen worden, is nog niet bekend. Volgens de laatste berichten worden het er in ieder geval drie. Maar vrees niet dat dit betekent dat je eigenlijk hiermee slechts een deel van een volledige game te pakken hebt. Final Fantasy VII Remake is een heerlijke op zichzelf staande game die je urenlang speelplezier zal bieden. Alleen degenen die de originele game spelen, zullen sommige dingen missen omdat ze weten wat er daarin allemaal gebeurde wat hier (nog) ontbreekt. Daarvoor is het wachten op de volgende delen.

Final Fantasy VII Remake

Dat het verhaal en personages goed zijn uitgewerkt was natuurlijk te verwachten en los daar van ziet het spel er ongelofelijk uit in de nieuwste Unreal 4 engine. Veel van het origineel is bijna een op een terug te zien, zeker in de begin, maar al snel zal een fan nieuwe dingen zien.

De game is vrij lineaire, opgesplitst in ‘acts’, die elk een eigen deel van Midgar bevatten. Dit is zeker geen ‘open world’ , maar een serie afgebakende speelomgevingen. Wel zijn er naast de verhaalmissies een tal aan side missies in de meeste acts, en daarin zitten kansen om je wapens, spullen en team extra te versterken. Al met al is er dik 30 uur speeltijd als je alle side missies erbij doet, en dat is wanneer je ervoor kiest de game in de makkelijkste niveaus te spelen.

Gameplay is een ding dat zeker afwijkt van het origineel. Weg is de de zogenaamde ‘turn based combat’ en in de plaats daarvan is nu het knoppen drukken action RPG gekomen. Er zitten nog wel menu’s in om spells en abilities op te roepen, wat af en toe de nodige momenten rust geeft tijdens de soms hectische gevechten. Toen bekend werd dat dit de gameplay zou worden, was er vooraf wel de nodige kritiek. Veel fans wilde dat de speelstijl het origineel zou nabootsen, of meer richting een mix zoals in bijvoorbeeld Final Fantasy XII. De makers zijn een deel van deze kritiek tegemoet gekomen door een aparte speelstijl genaamd ‘Classic’ als optie te geven. In deze modes hoeven de standaard aanvallen, blocks en dodges niet door de speler gedaan te worden, deze worden door AI voor rekening genomen. En er kan meer op de menu’s gericht worden om zo de gevechten te begeleiden. De speler kan ook zelf aanvallen inzetten mocht die dat willen. Deze modus is jammer genoeg beperkt; de enige mogelijke moeilijkheidsgraad staat gelijk aan dat van easy. Wel is het de perfecte optie voor mensen die de game wat relaxter willen ervaren en voornamelijk het verhaal willen zien.

Final Fantasy VII Remake

Dus: what’s the verdict? Deze game vormt werkelijk een geweldige heruitgave van een oude game. Er is eigenlijk een nieuwe game gebouwd rond de personages die je kende uit Final Fantasy. Voor mensen die de oude game hebben gespeeld vormt het een feest van herkenning en genot om deze vertrouwde personages en locaties te kunnen spelen in deze moderne vorm. Maar voor nieuwkomers is de game even leuk om te spelen en vormt het een unieke manier om toch zo een klassieke game te kunnen beleven. Op naar de volgende delen om verder te kunnen spelen!