DVD Recensie: Wolf Hall

Wolf Hall

Met The Tudors zagen we hoe goed historische series het kunnen doen. De roerige tijden aan het hof van Engeland en de prachtige aankleding die erbij hoorden, maakten het tot een lust voor het oog en om iets van op te steken. Wolf Hall speelt zich in precies dezelfde periode af rond Henry de achtste alleen ligt de focus nu op iemand in zijn omgeving namelijk Thomas Cromwell.

Wolf Hall is een verfilming van de eerste twee delen van de boeken van Hilary Mantel over Cromwell genaamd Wolf Hall en Bringing up the bodies. Koning Henry VIII regeert in Engeland, maar zijn echtgenote schenkt hem maar geen zoon. En zonder zoon is er geen troonsopvolging. Dus wordt de kardinaal naar Rome gestuurd om te zorgen voor het ontbinden van het huwelijk. Alleen dan zal Henry met een ander kunnen trouwen en zo zijn troonsopvolging veilig stellen. Maar de ontbinding vindt in Rome geen goedkeuring en daarmee gaat het verhaal van de miniserie van start.

Alleen volgen we niet het wel en wee van Henry, maar vormt de spil Thomas Cromwell. Deze persoon vormde in The Tudors een bijpersonage maar is zelf ook intrigerend genoeg om een miniserie over te vullen. Hij begint als raadsheer van de kardinaal, maar na het fiasco in Rome raakt hij ook zijn baan kwijt. Toch weet deze stille en intelligente persoon een nieuw plekje te veroveren aan het hof van Henry. Hij krijgt steeds meer invloed over de koning en weet hiermee zijn positie steeds te verstevigen. Maar anderen willen die belangrijke plek ook hebben, dus hij moet er alles aan doen om te zorgen dat iemand hem niet onderuit haalt. Er is aan het hof van Henry immers niets als baanzekerheid en mensen die de koning niet meer moet, zijn hun leven niet meer zeker.

Mark Rylance is perfect gecast als de bedachtzame Cromwell, die op zijn geheel eigen wijze het pad aan het hof bewandelt. Damian Lewis heeft de flamboyantere rol als de koning. Bekend van rollen in Homeland en Band of Brothers, laat Lewis opnieuw zien wat voor geweldige acteur hij is en de chemie tussen Rylance en Lewis is fantastisch. De serie boeit vanaf het eerste moment dat je begint te kijken en heeft hierdoor een enorm binge gehalte. Aan het einde van elke aflevering moet je weten hoe het verder gaat, zelfs als je dat uit de geschiedenisboeken eigenlijk al weet. Een geweldige aanrader die zonder twijfel behoorde tot de beste tv van 2015.