Blu-ray recensie: Tom Clancy’s: Jack Ryan seizoen 2

Tom Clancy's: Jack Ryan seizoen 2

Bij Alles over Series zijn we al fan van Tom Clancy’s: Jack Ryan vanaf het allereerste uur. Wij waren er immers bij toen de serie in première ging op het Monte Carlo Television Festival van 2018. Het was toen al duidelijk dat er meteen een tweede seizoen van de serie zou komen. De vraag is natuurlijk of die de spanning en goede verhaallijnen van het eerste seizoen zou kunnen evenaren. Wij namen de Blu-ray van Tom Clancy’s: Jack Ryan seizoen 2 onder de loep!

In het eerste seizoen bewees analist Jack Ryan zich toen hij een spoor volgde dat leidde tot een terrorist in het Midden Oosten. In het tweede seizoen is Ryan weer op zijn vertrouwde plek in de VS maar wordt hij ingeschakeld als er een verdacht pakket wordt ontdekt in de jungle van Venezuela. Al snel lopen de zaken internationaal compleet uit de hand. Ryan moet een spoor leiden dat leidt naar de Russen en kernwapens. Hij krijgt daarbij hulp van zijn oude baas James Greer en een nieuwe bondgenoot in de vorm van CIA-officier Mike November.

Tom Clancy's: Jack Ryan seizoen 2

Omdat we in seizoen 1 al kennis hebben gemaakt met Ryan en zijn skills, zit er in seizoen 2 weinig opbouw of terugblik. De actie begint eigenlijk meteen en dat is fijn. Je wordt meteen in het verhaal gegooid en kan niet meer stoppen met kijken. Waar seizoen 1 geloofwaardig wist te blijven, weet seizoen 2 dat gek genoeg ook. Er zitten wat toevalligheden in om Ryan en Greer op dezelfde plek te krijgen, maar dat is goed gedaan.

In seizoen 2 maken we ook kennis met een paar nieuwe personages. Zo wordt Michael Kelly geïntroduceerd als agent Mike November. Kelly kennen we natuurlijk van zijn rol als Doug Stomper in House of Cards. Het is leuk hem weer in een soortgelijke rol te zien. Verder vormt Noomi Rapace een nieuw gezicht als spion of dubbelspion, die Ryan regelmatig te hulp schiet en uit evenwicht brengt. Tom Wlaschiha die we kennen van de Faceless Man- verhaallijn in Game of Thrones is te zien als huurmoordenaar.

Tom Clancy's: Jack Ryan

Centraal staat echter nog altijd John Krasinski als het titelpersonage. Krasinski brak door met zijn rol in The Office en het komedie genre leek hem op zijn lange lijf geschreven. Maar met deze rol is hij compleet geloofwaardig als ex-militair terwijl hij nog steeds zijn jongensachtige charme behoudt. Juist die combi maakt zijn versie van Jack Ryan zo anders dan die van zijn voorgangers (respectievelijk Alec Baldwin, Harrison Ford, Ben Affleck en Chris Pine). Zijn chemie met Wendell Pierce is ook een van de leukste elementen van de serie. Het zorgt voor diepgang en lichte momenten.

Net als in het eerste seizoen is er een goede balans tussen actie, verhaal en ruimte voor de ontwikkeling van de personages. Qua spanning zit het met dit seizoen weer snor. Vanaf het begin van de eerste aflevering zit je er weer helemaal in en wil je weten hoe het verder gaat. Natuurlijk zitten er qua plot wat dingen in die je even voor lief moet nemen. Maar deze vallen je niet zo op omdat de serie zo een hoog entertainment- gehalte heeft. Seizoen 2 is dus op alle fronten een waardige opvolger van het steengoede eerste seizoen. Dit lijkt een serie te zijn waar nog veel seizoenen van kunnen volgen. Wij kijken nu al uit naar het derde seizoen!

Tom Clancy’s: Jack Ryan seizoen 2 is nu verkrijgbaar op DVD en Blu-ray.

Beeld: Universal-Paramount Pictures

Lees hier ons verslag van de persconferentie rond deze serie met John Krasinski waar wij bij waren in Monte Carlo!