Blu-ray recensie: Friends 25th Anniversary Box

Friends 25th Anniversary Box

Oh..My..God… Friends bestaat inmiddels alweer 25 (!) jaar. En hoe vaak je de afleveringen voorbij hebt zien komen, ze blijven altijd leuk om te zien. Om te vieren dat Friends al 25 jaar bestaat, is er voor de liefhebbers iets leuks uitgekomen namelijk een Friends 25th Anniversary Box. Lees hier onze recensie van deze waanzinnige leuke boxset.

Friends 25th Anniversary Box

De boxset bevat Blu-rays met daarop alle tien de seizoenen van Friends. Het verhaal draait om 6 vrienden namelijk Rachel Green, Ross Geller, Monica Geller, Chandler Bing, Joey Tribbiani en Phoebe Buffay. Zij zijn twintigers, die wonen en werken in New York. Als het verhaal begint, heeft Rachel net haar verloofde Barry voor het altaar achtergelaten. Ze klopt aan bij haar beste vriendin uit haar kindertijd, Monica. Laat die net op zoek zijn naar een kamergenote waardoor Rachel bij haar intrekt.

Het tweetal woont in een appartement tegenover dat van Chandler en Joey en ze trekken veel op met Monica’s broer Ross. Hij is recent gescheiden van zijn lesbische echtgenote, die vervolgens zwanger blijkt te zijn. De zesde Friend Phoebe is Monica’s ex-huisgenote. Het verhaal speelt zich af in verschillende appartementen en het koffiehuis Central Perk. Daar krijgt Rachel een baantje als serveerster.

Friends 25th Anniversary Box

Over de loop van de tien seizoenen zien we hoe alle vrienden zich ontwikkelen qua werk en op relationeel vlak. Joey timmert aan de weg als acteur, Monica als chef-kok, Phoebe als muzikant slash masseuse, Rachel als inkoper voor modemerken en Chandler in de reclamewereld. Veel draait om de knipperlicht relatie van Ross en Rachel. Later komt er nog een relatie bij namelijk tussen Monica en Chandler.

Friends 25th Anniversary Box

Bij het opnieuw kijken van alle afleveringen (in geweldige Blu-ray kwaliteit) valt op hoe fris de serie is gebleven. Natuurlijk zie je aan sommige mode en kapsels dat het een andere tijd was, en ontbreken er zaken als de mobiele telefoon die nu niet meer is weg te denken, maar de serie is net op een moment gemaakt dat dit niet storend is. Zou de serie een paar jaar eerder zijn begonnen, was het misschien wel wat meer gedateerd geweest. De chemie, verhaallijnen en humor werkt gewoon net zo goed als toen de serie verscheen. Dat is wel heel bijzonder want over welke komedieserie kan je dat zeggen? Grote series van hun tijd zoals Home Improvement en Seinfeld hebben de tand des tijds niet op dezelfde manier doorstaan. En welke serie na Friends is zo leuk als deze? Misschien dat mensen dan Modern Family zouden noemen. Hoewel deze zeker veel leuke seizoenen kent, zitten er ook een hoop minder leuke afleveringen tussen. Zeker het laatste seizoen bevat maar weinig leuke momenten. Maar Friends was altijd leuk en kende eigenlijk geen dip. Het einde kwam op het juiste moment en vormt ook bij het herkijken een bevredigende afsluiter.

Friends 25th Anniversary Box

Wat de box nog meer biedt behalve de afleveringen zijn leuke extra’s. Zo zie je de cast bij Jay Leno en Ellen Degeneres op bezoek, bevat het een documentaire en zitten er wat verwijderde scènes die je kunt kijken. Deze zijn allemaal erg leuk om te zien. Verder bevat de boxset een Friends- beker. Hierdoor is de set een leuk cadeau omdat het er ook net wat feestelijker uitziet dan een gewone standaard boxset.

Voor de liefhebber is de Friends 25th Anniversary Box een geweldige collectie om in de kast te hebben staan. Een echte aanrader om te geven of te krijgen.