DVD Recensie: ‘The Affair’ seizoen 4

The Affair seizoen 4

The Affair begon zo sterk met het eerste seizoen, maar raakte dat over de loop van de afleveringen die volgende een beetje kwijt. Met name het derde seizoen was warrig en introduceerde nieuwe personages waar veel kijkers weinig mee hadden. Met The Affair seizoen 4 trekken ze dat weer recht.

Het vierde seizoen wordt per aflevering opgesplitst in twee delen. Maar waar de laatste seizoenen iets teveel precies hetzelfde lieten zien vanuit verschillende perspectieven, zien we nu vaker een opvolgend verhaal van de vier personages Alison, Cole, Helen en Noah. Iets anders dan de vorige seizoenen is ook dat het minder om Noah draait. We zien hierdoor ook meer van Alison, Cole en Helen. Vooral omdat de levens steeds minder met elkaar te maken hebben, zien we nu veel meer verhaallijnen en is er minder herhaling binnen dezelfde aflevering.

Alison heeft haar leven op de rails gekregen, maar de relatie met Cole blijft zijn ups en downs hebben. Steeds vaker is er frictie rond de voogdij van hun dochter. Ook tussen Cole en zijn vrouw Luisa zijn er meer en meer strubbelingen. Dit komt omdat Luisa niet de bevestiging van Cole krijgt, waar ze naar verlangt. Ergens voelt ze dat Alison nog steeds teveel in zijn hoofd zit. En als kijkers weten wij ook dat zij hierin eigenlijk gelijk heeft. Alison ontmoet in dit seizoen een nieuwe love interest in de vorm van Ben. Het lijkt er dus op dat Alison eindelijk weer wat geluk vindt in haar leven. Maar hoe zal Cole ermee omgaan dat zij een nieuwe man in haar leven heeft?

Helen woont ondertussen met Vic in LA. Noah is ook naar LA verhuisd om zijn kinderen te kunnen blijven zien. Hij maakte in seizoen 1 en 2 de keuze om zijn gezin te verlaten, maar nu ziet hij wat de gevolgen hiervan zijn. Vic lijkt zijn plek als vader te hebben ingenomen in het leven van zijn jongere kinderen. Maar Vic zelf heeft ook de nodige problemen met zijn gezondheid. De relatie van Helen en Vic komt hierdoor onder druk te staan. En uiteraard heeft Noah ook dit seizoen weer een nieuwe vrouw in zijn leven.

The Affair seizoen 4

Het ontbreekt in The Affair dus niet aan drama. Dat was in de vorige seizoenen ook het geval maar gelukkig zijn sommige verhaallijnen gelaten voor wat ze waren zoals Noah die achtervolgd werd en al het gedoe met zijn Franse vriendin. De tijd in de gevangenis wordt amper meer genoemd. En dat is maar goed ook. Het is weer toegespitst op de menselijke relaties zoals in seizoen 1 het geval was. Met name de verhaallijnen rond Alison en Cole zijn mooi uitgewerkt. Zo komt ook de dood van hun kindje aan bod, iets waar ze het in de vorige seizoenen te moeilijk vonden om over te hebben. Het seizoen eindigt met een enorme twist waar we niks over zullen loslaten. Maar het vormt een gedurfde zet van de makers en zal er zeker voor zorgen dat het een emotioneel seizoen vormt voor de trouwe kijker. The Affair seizoen 4 is hiermee dus weer terug van twee seizoenen weggeweest.

The Affair seizoen 4 is nu verkrijgbaar op DVD.