DVD recensie: ‘The Bridge’ 4

The Bridge 4

Sinds 2011 heeft The Bridge zich op de kaart gezet als een van de meest populaire crime series, een voorbeeld van hoe goed een Scandinavische serie kan zijn die zorgde voor enorm veel nieuwe fans van het nordic noir genre. Maar aan al het goeds komt een einde en met het vierde seizoen sluit The Bridge dan toch echt af. Dus de vraag is natuurlijk; vormt The Bridge 4 een waardige afsluiter?

Het vierde seizoen komt in de eerste aflevering wat langzaam op gang. Margrethe Thormod, het hoofd van de Deense immigratiedienst, blijkt te zijn gestenigd. Thormod is omstreden vanwege de op handen zijnde uitzetting van een Iraanse homoseksueel. Hij zegt na terugkeer in zijn land gestenigd te zullen worden dus de eerste gedachte gaat uit naar een terreur of wraakactie. Saga zou natuurlijk aan de slag kunnen met deze klus ware het niet dat zij in de gevangenis zit, voor de ontwikkelingen aan het einde van seizoen 3 waarbij ze een paperclip achterliet bij een getuige die zich daarna van het leven kon beroven. Collega Hendrik gaat in ieder geval vaak op bezoek en als Saga vrijkomt, kunnen ze samen aan de slag.

The Bridge 4

Nadat Saga opnieuw van de partij is, begint de serie weer ouderwets te knallen. We volgen meerdere personages waarbij we als kijker van tijd tot tijd op het verkeerde been worden gezet. Er volgen meer moorden die op uiteenlopende manieren worden gepleegd. En ondertussen worstelen zowel Saga als Hendrik met hun verleden. Hendrik is nog altijd bezig met zijn verdwenen vrouw en dochters en Saga probeert de zoektocht weer nieuw leven in te blazen door de zaak helemaal opnieuw onder de loep te nemen. Maar Saga moet zelf ook een en ander verwerken. Had haar moeder echt het Münchhausen by proxy-syndroom? Of maakte zij een grote fout door haar moeder daarvan te beschuldigen? Saga wilde haar zus immers redden van haar moeder, maar twijfelt in dit seizoen aan haar herinneringen.

The Bridge 4

Het mooie van seizoen 4 is dat het echt doorbouwt op de dingen die we in de eerdere seizoenen al te weten kwamen over de hoofdpersonages. Dit keer gaan we wat dieper in op alles en komen we dus ook meer over ze te weten. Elke aflevering eindigt megaspannend met het welbekende muziekje, waarna je niet anders kan dan de volgende aflevering aanzetten. Zelf heb ik de serie dan ook over de loop van een avond en de daaropvolgende ochtend gebinged. Wie houdt van The Bridge zal niet teleurgesteld zijn door dit seizoen. Het is spannend, interessant en de acteurs zetten hun rollen allemaal krachtig en geloofwaardig neer. Het enige nadeel is, dat je het snel wil doorkijken waardoor er ook sneller een einde aan komt.

Deze recensie is in samenwerking met Lumière.

Beeld: Lumiere Jens Juncker