Interview met Barry Atsma over ‘Bad Banks’

Barry Atsma

Barry Atsma is al jarenlang een van de meest populaire acteurs van ons land en is momenteel op tv te zien in de topserie Klem en vanaf volgende week in de bioscoop in Bankier van Verzet. Maar ook internationaal heeft hij grote rollen te pakken. Zo is hij nu te zien op ZDF in de serie Bad Banks dat zich afspeelt in de bankierswereld. Alles over Series sprak Barry tijdens het Berlijn filmfestival waar de serie haar première beleefde over het creëren van deze rol, werken met een internationale cast en het verschil tussen filmen in Nederland en andere landen.

Hoe bekend was je met de bankierswereld voorafgaand aan deze rol in Bad Banks?
Barry Atsma (BA): “Mijn vader werkte voor de grote multinational Unilever toen ik jong was, waardoor ik via mijn vader wel wat meekreeg van de financiële wereld. Ik weet bijvoorbeeld wel wat komt kijken bij grote financiële beslissingen. En voor deze rol heb ik twee meetings gehad met bankiers in Londen, twee Duitsers die heel vriendelijk waren en die me werkelijk inspireerden met hun kennis en humor en hun tomeloze ambitie om iets speciaals te doen in de wereld in plaats van een saai monotoon leven te leiden. Ik raakte geïntrigeerd door deze mannen die heel charismatisch en intelligent zijn en heel geïnteresseerd zijn hoe de wereld werkt, hoe het systeem werkt, hoe de politiek werkt en hoe de grote beslissingen worden genomen. Bijvoorbeeld hoe de emotie van de mensen wordt beïnvloed door mensen als Trump of zoals in Nederland Geert Wilders en welke invloed dat weer heeft op de aandelenbeurs. Deze mensen zijn erg intelligent, lezen veel en zijn goed geïnformeerd en zijn op een bepaalde manier zowel keihard zijn als grootmoedig. Hun manier van doen sprak me aan. Ze zijn als Olympische atleten, enorm ambitieus en hard voor zichzelf. Ze willen continue net iets beter, slimmer en sneller zijn dan de dag ervoor.”



Bankiers hebben een negatief imago bij de meeste mensen, met name sinds de crisis. Nam je dat mee in het bouwen van je personage?
BA: “Mijn uitgangspunt is altijd: wat vind ik leuk aan deze rol. Ik probeer een manier te vinden om te gaan denken als het personage en na te gaan waarom mensen bepaalde dingen doen. Die donkere kant die bankiers hebben, is er omdat we allemaal gulzig zijn. We hebben allemaal mooie spullen, willen de nieuwste telefoon, mooie schoenen en dat kost allemaal geld en is dus onderdeel van het financiële systeem dat we samen hebben gebouwd. Bankiers zijn de slimme mensen die onze gulzigheid faciliteren. We willen allemaal huizen kopen, auto’s en op leuke vakanties gaan en hebben dat financiële systeem daarvoor nodig. En dat is gebaseerd op 3 of 4 procent jaarlijkse groei anders stort het in en deze bankiers regelen dat voor ons. Zij zijn ons predikers, onze kerk, onze religie. Geld is een religie. En zodra we erin geloven, werkt het. Zodra we er niet meer in geloven, stort het in. En dan kijken we naar die predikers als slechte mensen, maar ze doen het voor ons. Zo zie ik het. Als je met bankiers praat, vertellen ze ook dat zij voor groei zorgen en mensen in kansen voorzien. Om een bedrijf te starten, een huis te kopen, mensen de kans geven zich te ontwikkelen. Daar zorgen zij voor. Maar daar zit risico aan vast. Zij kijken er anders naar, omdat ze gewend zijn aan risico’s nemen. Want zij zien risico nemen en falen als onderdeel van het kunnen groeien. Dus accepteren ze ook verlies. Ze zijn gewend om tien procent af te kunnen schrijven. Die tien procent is dan misschien 500 miljoen euro maar dat maakt hen niet uit. Ik vond ze eerlijk en realistisch. Maar ze worden vaak gezien als de mensen die bullshit verkochten als er iets mis gaat. De bullshit is dat wij vinden, dat we nooit verlies mogen leiden. Dat we recht hebben op geluk zonder risico te nemen. Wij zijn dus de mensen die gek zijn, niet hen [de bankiers]. Zo ben ik dat nu gaan zien.”

Barry Atsma in Bad Banks

Hoeveel veranderde het personage van Gabriel Fenger tussen het moment dat je het script voor het eerst las en hoe jij die neerzette met je eigen inbreng?
BA: “Wat mij interesseerde aan dit personage is dat hij op het eerste gezicht heel hard is en ontzettend ambitieus en heel erg gericht op financieel succes. Ik probeerde een persoonlijk element te vinden, een motivatie waarom hij doet wat hij doet. Want achter al deze mannen en vrouwen in deze wereld die overkomen als keiharde mensen, zit een verhaal dat uitlegt waarom ze zo zijn geworden. Ik vond deze man uiteindelijk best eenzaam en dat nam ik mee in de rol. Dat zie je over de loop van aflevering 5 en 6 naar voren komen. Dat stond al in het script, maar komt ook deels door hoe ik dit personage ontwikkelde. Er zijn momenten in scènes waardoor je denkt fuck, hij is best ok. Hij is geen slecht mens. Er zitten misschien wel ergere personages in de serie. Dat vond ik leuk.”

Je werkt met veel internationale tegenspelers in deze serie in het bijzonder veel scènes tegenover een sterke vrouwelijke rol. Hoe was de samenwerking op de set?
BA: “Ik heb best geluk gehad want ik heb net een internationale serie gemaakt voor de BBC genaamd The Split met Nicola Walker. Dat was een serie met geweldige vrouwen in de hoofdrol. In Bad Banks speelt Paula Beer de hoofdrol, wederom een sterke intelligente vrouw die centraal staat. Dat vind ik geweldig. Paula is maar 21 of 22 maar heeft een ongelofelijke ziel, gevoel en humor. Ze is een erg intelligent actrice en heel charismatisch. Het imago dat ze uitstraalt is geweldig en op acteervlak is ze eveneens geweldig. Voor mij was het heel fijn omdat ik hierdoor ook mijn rol sterker kon spelen. Als acteurs is het een samenspel en creëer je het samen. Met sterke actrices als tegenspeelsters maakt dat mijn werk aan de ene kant makkelijker en zorgt het aan de andere kant voor een interessant gevecht tussen onze personages. Omdat we deze samen allemaal uitdiepten. En de regisseur gaf ons ook veel ruimte en ook de manier waarop we werden gefilmd, droeg daaraan bij. Je hebt een klassieke manier van filmen met een wide shot, two shot en je singles maar soms zorgt dat ervoor dat de energie elke keer stopt en weer moet worden opgeladen. Bij deze serie werd ons als acteurs de ruimte gegeven om helemaal los te gaan en niet bezig te zijn met de camera. En dat gebeurde ook. We dachten niet meer aan de camera. Dat is interessant want daardoor kan je je echt inleven en komt er echte chemie op gang bijvoorbeeld tussen mij en Paula en de rest. De acteurs konden echt een connectie opbouwen zonder bezig te zijn met welke shot aan bod moest komen.”

Paula Beer

Tv- series worden meestal in een rap tempo opgenomen, veel sneller dan films. Hoe lag het tempo bij Bad Banks?
BA: “Ik kom natuurlijk uit Nederland waar budgetten klein zijn. Gisteren had ik een dag waarin ik 12 uur lang opnames deed. Ik filmde die dag scènes voor acht verschillende afleveringen.”

Al die verschillende afleveringen op een dag?
BA: “Ja, ik deed bijvoorbeeld aflevering acht scène 1 van aflevering 6 scène 37 van aflevering één scène 12, omkleden en gaan, omkleden en gaan, omkleden en gaan. Daarna stapte ik op een vliegtuig om naar Berlijn te komen. Ik ben dus gewend aan schema’s met een heel hoog tempo. Als internationale mensen naar Nederland komen en meemaken hoe daar series worden opgenomen, raken ze pas gewend aan wat een hoog tempo echt inhoudt.”

Voor welke serie waren die opnames?
BA: “Die waren voor Klem. Qua tempo filmen we op een dag tien of elf pagina’s tekst per dag. Terwijl bij internationale series vijf pagina’s acteurs al zouden zeggen: “Oh my god dit gaat allemaal te snel.” Het zorgt ervoor dat ik eraan gewend ben om me goed voor te bereiden, ik weet wat ik elke dag moet doen, ik weet van elke scène waar die op volgt en waar die mee verder zal gaan en ik schrijf alles op. Elke keer duik ik vol overgave in mijn rollen op zoek naar een speciaal moment waar je je niet op kan voorbereiden, maar die alleen maar kan ontstaan door alle dingen eromheen goed voor te bereiden. Deze serie [Bad Banks] voelde voor mij dus als een vakantie omdat er zoveel tijd was. Dat betekent niet dat de rol een eitje was. Het verhaal en het personage vergde erg veel van mij. Ik heb de nodige nachten gehad dat ik wakker lag over bepaalde scènes, maar dat maakt het juist interessant.”

Zijn er tijdens de opnames nog dingen veranderd aan het script, die toch niet werkten zoals gehoopt?
BA: “Ik moet zeggen, dat het script echt heel goed was. Je weet als je een script krijgt en verder wil lezen om te weten hoe het verhaal zich zal ontwikkelen, dat je een goed script te pakken hebt. Ik zat er echt helemaal in, elk personage had meerdere lagen en iets toe te voegen dus dat vond ik op zich al interessant. Wat wel zorgde voor een verandering is denk ik de energie van de acteurs. Paula heeft bijvoorbeeld iets mysterieus dat je niet in het script las, maar iets dat zijzelf wist toe te voegen aan haar personage. En dat was weer interessant voor mij, omdat mijn personage verliefd raakt op haar.”

Barry Atsma in Bad Banks

Hoe was het als Nederlander op een Duitse set?
BA: “Duitsers zijn best beleefd en volgen een structuur terwijl ik gewend ben me volop in iets te storten. Ik ken mijn tekst en ben goed voorbereid maar ik zoek naar de momenten waarin ik niet zo zeker van mezelf meer ben. Dat kan weleens ervoor zorgen dat ik te groots of wild ben, maar het kan ook voor interessante dingen zorgen. Dat gebeurde veel op deze set. Soms had de regisseur zoiets had van “wat is hij in godsnaam aan het doen, waarom springt hij op de tafel of heeft hij vandaag een fiets bij zich.” Maar dan legde ik het hem uit waarom en dan vond hij dat best wel leuk. De ene keer vond hij het geweldig en vond hij het goed om het zo te proberen en andere keren vond hij het te groots en zei hij nee.”

Zit er een verschil tussen de manier waarop je een rol benadert per project?
BA: “Ja er zit overal echt een verschil tussen. Vorig jaar had ik een bijrolletje in The Hitman’s Bodyguard, daarvoor filmde ik maar zes dagen en dan ga ik niet voorstellen om het ook op een andere manier te proberen. Dan spring ik niet ineens op de tafel of zo hoor, dan zeg ik gewoon mijn tekst tegen Samuel [L. Jackson] om te zorgen dat ik hem het beste help in zijn rol. Ryan Reynolds, Gary Oldman en Samuel L. Jackson hadden daarin de grote rollen en je bent er dan om hen daarin te ondersteunen dus dat is weer heel anders. Maar soms raak je betrokken bij een project waar wel verrassingen kunnen ontstaan. Zo deed ik Hector and the Search for Happiness met Simon Pegg, wat een heel mooi verhaal is waar ik ineens wel de ruimte kreeg. Het hangt dus echt van het project af. Over het algemeen weet je dat een blockbuster allemaal best strak verloopt. Maar bij een gevoeliger project met ruimte voor je eigen creatieve inbreng is dat weer een ander verhaal.”

Voor veel mensen is het de droom om op een internationale set te staan. Voelt spelen op een internationale set als een grotere uitdaging?
BA: “De grootste uitdaging die ik bij elk project moet overwinnen, is kritiek op mezelf en mijn eigen creativiteit. Ik heb dus altijd het gevoel met mezelf in gevecht te zijn. Waar ik ook film, die worsteling en uitdaging is er altijd. Vorig jaar filmde ik de grote Nederlandse oorlogsfilm Bankier van Verzet die volgende week in première gaat. Dat was een heel bijzonder project om te mogen doen. Het is zo een mooi verhaal en de zoon van de man die ik speel, leeft nog. Ik heb hem ook gesproken en dat legde extra druk op me om het goed te doen. Dat was dus echt een heel uitdagend project voor me. Maar bij internationale rollen loop ik tegen andere dingen aan. Mijn Duits is goed maar niet perfect dus ik mis tussen de takes door vaak de grappen die gemaakt worden. Dus iedereen lacht en dan loop ik achter. Dat vind ik het moeilijkste. In de scènes gaat het prima maar tussen de takes door is dat anders. Dan begint iedereen te lachen en heb ik niet door dat het een grap is. In het Engels snap ik de grappen wel, alleen in het Duits moet dat nog komen.”

Barry Atsma in Bad Banks

Bad Banks is vanavond te zien op ZDF.

Geschreven door: Magda Maksimiuk
Beeld: ZDF


© Alles over Series

Lees ook