DVD recensie: ‘This is Us’ seizoen 1

Serie This is Us

Kijk jij al de serie This is Us? Zo niet dan is het eerste seizoen nu uit op DVD. En zo ja, dan wil je deze serie vast terugkijken. Want niet voor niets is dit het grote kijkcijferkanon in de VS. Het is namelijk een van de mooiste series die in jaren op de buis is verschenen. Zo mooi, dat je bij elke aflevering een traantje zal moeten laten, of een flinke huilbui mag verwachten. Wij namen de DVD van het eerste seizoen onder de loep om je te vertellen wat deze serie zo bijzonder maakt!

This is Us gaat over een drieling bestaande uit dertigers Kate (Chrissy Metz), Kevin (Justin Hartley) en Randall (Sterling K. Brown). Zij worstelen ieder met hun eigen problemen binnen hun eigen leven en met dingen uit het verleden. Kate vecht al van kinds af aan tegen overgewicht probeert zich te manoeuvreren in een wereld waarin een klein maatje de norm lijkt te zijn. Kevin is een redelijk succesvolle acteur, die in de eerste aflevering besluit het roer om te gooien en zijn rol in een serie op te zeggen. Hij wil zijn geluk op het toneel beproeven maar wordt daar niet echt met open armen ontvangen. Hij is al eeuwen vrijgezel maar lijkt nu klaar te zijn om een levenspartner te vinden. Randall werd geadopteerd groeide op zonder zijn biologische vader en heeft de behoefte te weten te komen wie hij is en gaat naar hem op zoek. Hij komt zijn biologische vader op het spoor en hij wil deze graag leren kennen. Maar het oprakelen van het verleden is niet zonder gevolgen.

We volgen The Big 3 niet alleen in vandaag de dag, maar zien ook in alle afleveringen stukjes van hun verleden. Hierdoor kom je erachter welke gebeurtenissen hebben bijgedragen aan wie ze vandaag de dag zijn. We zien de invloed van hun ouders op hen en de band die ze met hen hadden en hebben. We komen er al heel snel achter dat vader Jack vroeg is overleden. Maar hoe dat is gebeurt, kom je stapje voor stapje te weten. Zijn dood heeft op de kinderen en op zijn vrouw Rebecca een enorme impact gehad, eentje die op allerlei manieren naar voren komt in hun doen en laten.

This is Us

Naast flashbacks naar de jeugd van de kids, krijgen we ook veel van de relatie tussen Rebecca en Jack te zien. Zij waren elkaars grote liefde, maar zelfs zij hadden hun ups en downs. Zo had Jack een probleem met alcohol en stopte Rebecca met haar carrière als zangeres toen de drieling werd geboren. Als zij die carrière weer leven in wil blazen, levert dat de nodige frustraties op.

Dus wat maakt deze serie zo bijzonder? Om heel eerlijk te zijn, vond ik het eerste deel van de eerste aflevering wel aardig maar verwachtte ik er eigenlijk niet veel van. Tot de laatste minuten van die aflevering zo een kippenvel bezorgden dat ik de volgende aflevering ook moest kijken. Daarna zit je erin en begrijp je dat het hier gaat om iets heel speciaals. Eerlijk is eerlijk, qua beschrijving klinkt het allemaal melodramatisch en kitsch. Maar deze serie is juist heel puur en vormt een echte beleving. Juist door alle gebeurtenissen simpel te houden, herken je als kijker veel. De manier waarop dingen worden samengevat door de personages, biedt soms echte ‘aha’ momenten of zoals Oprah het vroeger noemde: light bulb moments. Je herkent die emotie en dat melancholische gevoel, en had het zelf niet beter kunnen verwoorden dan dat personage het beschrijft.

Deze serie gaat over echte mensen met echte problemen en ups & downs. De bijzondere combinatie van de sterke scripts en perfecte casting, samen met de prachtige muziek maakt van elke aflevering weer een feestje. Deze DVD is dus een echte must voor diegenen die de serie op TV hebben gemist of die alles nog een keer willen bekijken. Een aanrader van de bovenste plank!

Deze recensie is in samenwerking met 20th Century Fox Home Entertainment.
Beeld: Ron Batzdorff/NBC