Recensie bordspel: Game of Thrones Monopoly

Heb je zin om zelf ook de Game of Thrones te spelen en de Seven Kingdoms in je bezit te krijgen? Dat kan met de speciale Monopoly uitgave van Game of Thrones!

Eigenlijk speel je het spel als een gewoon spelletje Monopoly. Om het doel van het spel weer even op een rij te zetten: dit is om een monopolie op te bouwen, wat spelers kunnen doen door zo veel mogelijk straten op te kopen. Iedere speler die in een straat verblijft, moet de eigenaar van die straat huur betalen. De straten zijn verdeeld in groepen van drie (of twee) straten.

Bij Game of Thrones zijn de straten de verschillende locaties die voorkomen in de serie. Zo kan je bijvoorbeeld Winterfell kopen of Braavos of King’s Landing. In plaats van stations heb je vier huizen die je kan bezitten, die bestaan uit Stark, Lannister, Targaryen en Barratheon. Uiteraard betekent hoe meer huizen je bezit, hoe meer huur iemand moet betalen als ze hier langskomen.

De huizen en hotels zijn vervangen door Inns en Keeps, een leuke touch die het een extra sfeertje meegeeft. En de pionnen bestaan uit de Crown, Direwolf, Dragon Egg, The Iron Throne, Three-Eyed Raven en White Walker. Kanskaarten en Algemeen Fonds kaarten zijn getransformeerd in “Valar Morghulis” en “The Iron Throne” kaarten. En de stellingen die daarin staan zijn ook geïnspireerd op de serie. Het is hierdoor echt een spel geworden dat meer is dan alleen Monopoly met andere namen.

Enige minpuntjes zijn de namen die behouden zijn gebleven zoals Free Parking en Go to Jail. Het was helemaal leuk geweest als ze deze net als de rest van het spel hadden voorzien van een vleugje Westeros. Maar dat is de enige (milde) kritiek die erop is aan te brengen. Het speelt fijn, ziet er mooi uit en is een leuke cadeautip voor iedere ‘GOT’ fan.

Game of Thrones Monopoly is te bestellen via Firebox.